10 składników niezbędnych dla skóry, włosów i paznokci

W pielęgnacji włosów, skóry i paznokci ważne są nie tylko kosmetyki, ale także odpowiedni jadłospis. Wypadanie włosów i zła kondycja cery to często sygnały niedoborów żywieniowych. Nie zapominajcie o następujących składnikach codziennych posiłków:

Białka – aminokwasy siarkowe, z których zbudowane są białka, to podstawowy budulec włosów, skóry i paznokci. Słabe paznokcie i wypadające włosy mogą być oznaką ich niedoboru. Aby zapewnić organizmowi wystarczającą ilość białka, zaleca się jedzenie wołowiny, drobiu, owoców morza i ryb, a także jajek oraz przetworów mlecznych. Jego dobrym źródłem są też otręby pszenne, płatki owsiane, nasiona słonecznika czy siemię lniane.

Kwasy Omega-3 – dzięki nim włosy są dobrze nawodnione, paznokcie mocne i odporne na pękanie, a skóra prawidłowo odżywiona. Źródłami kwasów Omega-3 są m. in. ryby, skorupiaki, siemię lniane, migdały, orzechy włoskie, a także oleje roślinne i awokado.
Krzem – wzmacnia włosy, skórę i paznokcie. Źródłem krzemu jest skrzyp polny, rzodkiewka, seler, kalarepa oraz zielona i czerwona papryka.

Cynk – zawarty w owocach morza, pestkach dyni i słonecznika, migdałach, płatkach owsianych oraz w rybach. Pierwiastek ten znajduje się też w mięsie, tłustych serach typu ementaler i brie, jajkach, białej fasoli, kaszy gryczanej i czekoladzie.

Witamina C – jej niedobór objawiać się może słabymi włosami, łamliwymi paznokciami, a także przebarwieniami skóry. Znajdziesz ją w czarnych porzeczkach, owocach dzikiej róży i rokitnika, cytrusach, czerwonej papryce, natce pietruszki i kiwi.

Witaminy z grupy B – Dla włosów najważniejsza jest witamina B5 (kwas pantotenowy) i witamina B7 (biotyna). Witaminy z grupy B znajdują się w jajkach, wątróbce, pełnoziarnistym pieczywie i otrębach, migdałach, grzybach czy szpinaku.
Witamina E – przeciwutleniacz, neutralizuje szkodliwy wpływ wolnych rodników. Zwana jest witaminą młodości. Jej źródłem są tłuszcze roślinne, znaleźć ją można również w pestkach dyni i słonecznika, orzechach, migdałach, a także w natce pietruszki, papryce, szpinaku i czarnych jagodach.

Witamina A – pomaga zachować prawidłowy stan skóry. W wyniku niedoboru witaminy A, pokrywa się ona wysypką, łuszczy się i pęka. Na kolanach, ramionach, łokciach i udach może stać się wysuszona i szorstka. Występuje w żywności pochodzenia zwierzęcego,w formie retinolu i jego pochodnych (retinoidów) i w roślinach, w postaci karotenoidów, z których najważniejszą rolę odgrywa beta-karoten. Najwięcej retinoidów znajduje się w oleju, wątrobie, maśle, żółtych serach, rybach oraz żółtku jajek. Beta-karoten znajduje się w czerwonych, żółtych, pomarańczowych oraz ciemnozielonych warzywach i owocach.

Żelazo – ten minerał niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Produktami bogatymi w żelazo są m. in. mięso, żółtko jajek, siemię lniane, kasza jaglana, płatki owsiane, zielone warzywa liściaste i warzywa strączkowe. Żelazo jest pierwiastkiem najsłabiej wchłanianym z żywności. Jego absorpcję z pożywienia zwiększa witamina C.

Siarka – Bierze udział w syntezie keratyny, która jest budulcem skóry, włosów i paznokci. Niedobór siarki powoduje szybkie przetłuszczanie się włosów, ich osłabienie i wypadanie. Dobrym źródłem tego pierwiastka jest kapusta, rzodkiewka, kalafior i szpinak

Tagi:

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH