Zarządzanie kapitałem ludzkim - zmiany

Zarządzanie kapitałem ludzkim – zmiany


Stare przysłowie mówi, że jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. Apteka to miejsce ciągłych zmian – rotacja personelu, nowe umowy handlowe, reorganizacja wnętrza, konkurencja. Trzeba umieć szybko na nie reagować i nie tracić energii na zbędne emocje.

W pracy liczą się efekty, dlatego od twojego nastawienia do zmian będzie zależeć podejście do nich ludzi, którymi zarządzasz. Czy potencjalne zagrożenie wykorzystasz jako szansę, czy utoniesz, narzekając?
1. Nie szukaj usprawiedliwień, nie narzekaj. Wiesz, że zmiany są czymś naturalnym i trzeba się do nich przystosować.
2. Nie walcz z wiatrakami, szkoda twojego wysiłku. Nie zatrzymasz każdej zmiany. Zamiast reagować oporem i agresją, staraj się jak najkorzystniej zaadaptować do nowego stanu rzeczy. Często decyzję o zmianach podejmuje ktoś na górze lub są one dziełem przypadku.
3. Bacznie przyglądaj się zmianom, które postrzegasz jako negatywne. Często są one takie tylko z pozoru, po głębszym zastanowieniu można znaleźć w nich pozytywne aspekty. Wybór należy do ciebie.
Każda innowacja oznacza, że znajdziesz się w nowej sytuacji. Znajdź jej plusy. Postaraj się maksymalnie je wykorzystać. Zawsze lepiej jest mieć coś niż nic.
1. Naucz się przewidywać zmiany. Często pierwsze symptomy widać dużo wcześniej. Stojąc przed wizją zmian, zadaj sobie pytanie: „Co z tego wynika?”, a następnie: „W jaki sposób mogę to spożytkować z korzyścią dla siebie?”.
2. Projektuj zmiany. Nie zdajesz sobie sprawy, na jak wiele możesz mieć wpływ, biorąc udział w pracy zespołów kreujących innowacje. Czy gdybyś mógł zmodyfikować plan tak, by choć częściowo był zgodny z twoimi oczekiwaniami, to czy nowa sytuacja cię zaskoczy? Zmiany zawsze bardziej dotykają biernych kierowników niż tych aktywnie działających.
3. Wyprzedź rywali i w ten sposób zyskaj nad nimi przewagę. To tak, jak ze wspinaczką na drzewo: pierwszy wejdzie najwyżej i zajmie najlepsze miejsce.
4. Pracownicy nie lubią nagłych niespodzianek. Ich opór przed zmianami wynika z zaskoczenia. Informuj o nich zespół dużo wcześniej, dając czas na oswojenie się z nową sytuacją. Zyskasz pewność, że nowość zostanie przyjęta bez wstrząsów.
5. Zapamiętaj – uczestnictwo w projektowaniu zmian zmniejsza opór wobec nich. Zaangażuj cały zespół, daj pracownikom czas na przemyślenia. Ich opinie mogą być bezcenne.
6. Nie poddawaj się; twoja efektywność może spaść, gdy uczysz się nowych zachowań. Jest to normalne w okresie po zmianach. Jeśli przechodzisz na nowy system komputerowy, przez jakiś czas będziesz pracować wolniej, bo dopiero uczysz się obsługi. To nie znaczy, że masz wracać do starego.

Na koniec jeszcze jedna ważna rada: działania najbardziej inwazyjne dla pracy zespołu wdrażaj w okresach martwych, aby ta chwilowa dezorganizacja tylko minimalnie odbiła się na funkcjonowaniu apteki.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH