Wiosenne roztargnienie

Wiosenne roztargnienie


Nadejście wiosny, choć radosne, jednej piątej społeczeństwa kojarzy się z sezonowymi zaburzeniami nastroju. Warto wiedzieć, czy i jak można sobie z tym radzić.

Każda zmiana warunków wytrąca nas z ustalonego rytmu i może być przyczyną roztargnienia. Dotyczy to także zmian pór roku, przy czym wiosną decydują o tym czynniki biologiczne – nasz organizm przystosowuje się do funkcjonowania w warunkach zupełnie innych niż zimowe. Możemy wtedy mieć kłopoty z koncentracją, odczuwać nadmierną senność czy ożywienie.

Sezonowe zaburzenia nastroju (SAD)
Zdarza się czasem, że przyczyną takiego stanu są sezonowe zaburzenia nastroju (SAD). Nie są one może najczęstszą przyczyną wiosennego roztargnienia, jednak ich powtarzalność jest dla niektórych osób poważnym problemem. Warto wiedzieć, że – włączając w to postacie subkliniczne – cierpi na nie od 10 do 20% społeczeństwa, najczęściej kobiety. Przyczyną wystąpienia SAD jest niedobór światła słonecznego w miesiącach zimowych, przy czym dużą rolę odgrywają tu prawdopodobnie czynniki genetyczne. Populacje mieszkające „od zawsze” w północnych rejonach wykazywały daleko niższą częstość tych zaburzeń niż ludność napływowa. Jest kilka hipotez, które próbują wyjaśnić występowanie okresowych zaburzeń nastroju. Jedna z nich wiąże się z zakłóceniami wydzielania melatoniny w miesiącach zimowych. Jest to hormon produkowany w szyszynce z serotoniny, odgrywający dużą rolę w regulacji dobowego rytmu snu i czuwania (jego wytwarzanie związane jest z docierającymi do nas bodźcami świetlnymi). Innym tłumaczeniem jest hipoteza serotoninowa, wiążąca SAD z obniżeniem poziomu tego neuroprzekaźnika. Pośrednim dowodem na to może być zwiększone łaknienie na pokarmy węglowodanowe sprzyjające wytwarzaniu serotoniny.

Roztargnienie sezonowe
SAD objawiające się obniżonym nastrojem w miesiącach zimowych i podwyższonym wiosną mogą być przyczyną roztargnienia. Zaburzenia te często są leczone światłem, ale niekiedy konieczne jest leczenie farmakologiczne (pod kontrolą lekarza). Sięganie na własną rękę do domowej apteczki po środki uspokajające nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż roztargnieni będziemy nadal, ale nie będziemy zdawać sobie z tego sprawy. W rezultacie popełnimy o wiele więcej błędów niż gdybyśmy takich leków bez potrzeby nie stosowali.

Jak poprawić sobie nastrój
Niezależnie od sezonowych zaburzeń nastroju powodem wiosennej dekoncentracji może być wspomniane „przestawianie się” organizmu do funkcjonowania w innych warunkach. Mamy tu do czynienia z całą gamą przyczyn – od zaburzeń równowagi hormonalnej do zmian diety czy zachowania. Zaburzenia równowagi hormonalnej są pewnego rodzaju dziedzictwem ewolucyjnym, na które nie mamy większego wpływu. Możemy za to wpływać na naszą dietę lub zachowanie. Najlepiej byłoby, gdybyśmy w ciągu całego roku zdrowo się odżywiali – jedli dużo warzyw i owoców. Oprócz tego, nie tylko dla poprawy nastroju, warto dużo przebywać na świeżym powietrzu, zarówno zimą, jak i wiosną. Da nam to, prócz zwiększonej ilości światła słonecznego, sposobność do ruchu.

Jeżeli nasz umysł nie pracuje sprawnie, możemy przyjmować rozmaite środki pomocnicze. Naturalnie nie mam tu na myśli pobudzania się kilkoma filiżankami mocnej kawy – takie postępowanie nie jest rozsądne, gdyż może doprowadzić do zaburzeń snu. Warto za to zażywać preparaty wzmacniające i poprawiające nasz metabolizm oraz pozwalające naszemu organizmowi lepiej wykorzystać substancje zawarte w produktach, które zjadamy. Należy do nich lecytyna – uzyskiwana z nasion soi – która jest kompleksem łatwo przyswajalnych roślinnych fosfolipidów, będących również składnikami błon komórkowych. Jej preparaty – same lub z dodatkiem witamin – wspierają działanie antyoksydantów, występujących w urozmaiconej wiosennej diecie lub zażywanych w postaci
tabletek. Lecytyna poprawia funkcjonowanie błon komórkowych, wspomaga pracę wątroby oraz jest pomocna w stanach wyczerpania. Jest ona stosowana jako lek w stanach nadmiernego obciążenia psychicznego lub fizycznego, niemożności skupienia uwagi oraz niektórych uszkodzeniach układu nerwowego. Może nam pomóc, jeśli odczuwamy wiosenne roztargnienie.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH