Święta smacznie i zdrowo

Święta smacznie i zdrowo


Zdrowie rodziny zaczyna się w kuchni. Niestety grzeszki dietetyczne najczęściej popełniamy w święta. Warto poświęcić chwilę, aby przejrzeć świąteczne menu i dopracować je tak, aby pozostało tradycyjne, a jednocześnie było zdrowe.

Barszcze
Dawniej wigilię rozpoczynano od barszczu czerwonego oraz barszczu grzybowego. Przygotowywano je jednak inaczej niż dziś. Barszcze gotowano z prawdziwych buraków lub grzy­bów, a nie z proszku lub koncentratu. Przyprawiano je koperkiem, zielem angielskim i listkiem laurowym. A przecież koperek to apteczny środek na problemy żołądkowe, ziarenka ziela angielskiego ułatwiają trawienie, a listek laurowy wspomaga przyswajanie ciężkich pokarmów. Dodane do zupy przygotują nasz układ pokarmowy na przyjęcie większej ilości jedzenia, a czeka nas przecież aż 12 potraw.

Paszteciki
Do przygotowania pasztecików powinniśmy wybrać najmniej kaloryczne ciasto – zamiast tłustego ciasta kruchego lepsze będzie tradycyjne ciasto drożdżowe. Najważniejsze jest jednak nadzienie. Przygotujmy je z kiszonej kapusty i drobno pokrojonych grzybów. Koniecznie dodajmy kminek. Przyprawa ta ma właściwości żółciopędne, odciąża wątrobę i obniża ciśnienie krwi.

Ryby
Z ryb nie warto, a wręcz nie wolno rezygnować. Aby nie były ciężkostrawne, wystarczy zapiec je „we własnym soku” w piekarniku, najlepiej z dodatkiem suszonych ziół: rozmarynu lub mięty. Pstrąg w mięcie, z cytryną i chrzanem to nie tylko uczta dla smakoszy, ale i jedno z najzdrowszych dań. W sprzedaży dostępne są odpowiednie rękawy do pieczenia, które pozwolą nam zrezygnować z dodatku oleju. Tak upieczone ryby nie tracą nic ze swojego naturalnego aromatu, a dodatek ziół wzbogaci ich smak i wspomoże trawienie. Jeśli wolimy ryby smażone, postarajmy się o oliwę z oliwek lub inny, pozbawiony złego cholesterolu olej roślinny.

Słodycze
Jedną z wielu świątecznych słodkości jest kutia. Naprawdę szkoda, że o niej zapomniano, bo to prawdziwa bomba odżywcza, pełna soli mineralnych, zdrowych kwasów tłuszczowych oraz witamin. Tradycyjnie kutię przygotowywano z obtłuczonej pszenicy, mielonego maku, miodu, kilku rodzajów orzechów oraz rodzynek i suszonych śliwek.

Ze świętami kojarzą się także aromatyczne ciasteczka korzenne, z dodatkiem cynamonu, imbiru, mielonych goździków i gałki muszkatołowej. Odpowiednio przyrządzone mogą z powodzeniem stanowić rodzaj tabletki na trawienie – zawarte w nich przyprawy przyspieszają przemianę materii, zapobiegają wzdęciom i wspomagają wątrobę. Aby były naprawdę zdrowe, warto użyć zamiast białego cukru znacznie zdrowszy cukier trzcinowy.

Napoje
Dopełnieniem wigilijnego dietetycznego jadłospisu niech będzie kompot z suszonych śliwek, moreli, fig, jabłek oraz gruszek. Uzupełni on zapasy błonnika i witamin. Gdy na dworze śnieg i mróz, przywitajmy gości grzanym winem z dodatkiem goździków i imbiru. Dzięki tym przyprawom, nasi goście już od progu poczują prawdziwy smak i aromat zdrowych świąt.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH