Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Święta bakaliami pachnące

Święta bakaliami pachnące


Trudno sobie wyobrazić Święta Bożego Narodzenia bez zapachu i smaku bakalii. Zawarte w nich witaminy i inne składniki są cenne dla naszego zdrowia. Dlatego warto je jeść nie tylko w święta!
Morele, figi, rodzynki, suszone ananasy, banany, orzechy włoskie, laskowe, pistacje, nerkowce to doskonała przekąska (o wiele zdrowsza niż tradycyjne słodycze), a także znakomity dodatek do ciast, sałatek, twarożków, a nawet dań mięsnych i rybnych. Jedynym ich „minusem” jest to, że są dość kaloryczne. Nie można ich więc zjadać garściami.

Niezłe cukry i dobre tłuszcze
Suszone owoce zawierają w skoncentrowanej formie mnóstwo witamin i składników mineralnych. Wprawdzie niewiele jest w nich witaminy C, ale za to sporo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Jest w nich też dużo cukrów, ale to głównie fruktoza, a nie sacharoza, której zwykle używamy do słodzenia. Suszone owoce zawierają też sporo błonnika.

Natomiast w orzechach znajduje się dużo wyjątkowo cennych dla naszego zdrowia dobrych tłuszczów. To jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Obniżają one poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko miażdżycy. Szczególnie cenne są omega-3, gdyż podnoszą poziom dobrej frakcji cholesterolu, czyli HDL, a obniżają złej, czyli LDL.

Wybieramy najlepsze
Więcej witamin mają suszone owoce sprzedawane w opakowaniach, ponieważ pod wpływem światła ginie część beta-karotenu. Koniecznie też należy sprawdzić datę ważności.

Najbardziej wartościowe są owoce suszone na słońcu i niczym nie konserwowane. Takie owoce kupimy tylko w specjalnych sklepach ekologicznych (zwykle drożej). Te dostępne w supermarketach najczęściej są konserwowane związkami siarki i przed spożyciem trzeba je starannie umyć, a najlepiej sparzyć wrzątkiem.

Suszone owoce należy przechowywać w lodówce, najlepiej w zamkniętym słoiczku. W temperaturze pokojowej mogą zacząć szybko pleśnieć.

Kupujmy orzechy świeże, niesolone (sól sprzyja nadciśnieniu i chorobom serca). Trzeba jednak pamiętać, że po rozłupaniu bardzo szybko jełczeją, tracą witaminy i robią się gorzkie, dlatego wybierajmy orzechy niełuskane.
W długie zimowe wieczory na pewno będzie czas je wyłuskać i – niezjedzone od razu – przechować w lodówce.

Co się w nich kryje?
Ananas
Suszony można kupić w niektórych sklepach z tzw. zdrową żywnością lub ekologicznych. Zawiera duże ilości cukrów, trochę witamin z grupy B, beta-karoten, witaminę PP, wapń i magnez. Ułatwia trawienie, działa przeciwzapalnie i moczopędnie, poprawia pracę nerek. W 100 g ma 330 kcal.
Banan
Suszone banany i chipsy są bardzo odżywcze. Zawierają sporo potasu, bet-karotenu i witaminy E. Są zasadotwórcze i łatwo przyswajalne, poprawiają koncentrację. Ich 100 g
to około 360 kcal.
Daktyle
W krajach arabskich są podstawą diety. Wzmacniają serce i działają przeciwzapalnie, gdyż zawierają naturalne salicylany, działające podobnie jak aspiryna! W suszonych daktylach jest bardzo dużo błonnika, dlatego regulują pracę przewodu pokarmowego, są idealne przy zaparciach. Zaleca się je osobom z nadciśnieniem, gdyż zawierają sporo potasu. Mają też dużo beta-karotenu, witamin z grupy B, wapnia, magnezu, żelaza. 100 g daktyli
to około 277 kcal.
Morele
Leczą anemię, stany zapalne skóry, trądzik, korzystnie działają na wzrok i cerę. Zawierają bardzo dużo beta-karotenu. 100 g suszonych moreli to około 240 kcal.
Figi
Bardzo dobrze wpływają na układ krążenia, wzmacniają serce i naczynia wieńcowe. Działają też przeciwanemicznie, gdyż mają dużo żelaza. Dzięki zawartości magnezu mają działanie przeciwstresowe. Poprawiają też pracę przewodu pokarmowego. Zawierają witaminy z grupy B, beta-karoten, wapń, potas, magnez, fosfor, błonnik. W 100 g mają 247 kcal.
Rodzynki
Pochodzą z różnych odmian winogron i są na różne sposoby suszone. Do Polski sprowadza się je głównie z Grecji (koryntki), Hiszpanii (malaga) i Turcji (sułtanki). Działają odkwaszająco, regulują pracę przewodu pokarmowego. Są lekkostrawne i dietetyczne. Poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci. Obniżają poziom cholesterolu. Zawierają dużo witamin z grupy B, beta-karoten, wapń, potas, fosfor, błonnik. Można je dodawać do płatków śniadaniowych, twarogów, ciast, deserów, sałatek, mięs, ryb. 100 g zawiera około 259 kcal.
Śliwki suszone
Działają przeczyszczająco i wzmacniająco, m.in. dzięki zawartości błonnika. Można je dodawać do kompotów, ciast, sałatek, bigosów, mięs. W 100 g mają około 222 kcal.
Migdały
Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz wielonienasycone omega-6 i trochę omega-3. Poprawiają stan skóry, włosów, paznokci oraz wzrok. Zawierają bardzo dużo magnezu, a więc chronią przed skutkami stresu. Jest w nich sporo witamin z grupy B oraz PP, poprawiających pamięć. W 100 g mają 577 kcal.
Orzechy włoskie
Spośród wszystkich orzechów zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3. Są polecane szczególnie dzieciom i osobom pracującym umysłowo (studentom przed egzaminami!). Mają sporo magnezu, cynku i kwasu foliowego. Poprawiają wygląd skóry. W 100 g mają 666 kcal.
Orzechy laskowe
Są bardzo bogate w tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone. Zawierają sporo kwasu foliowego, który m.in. zapobiega anemii i jest szczególnie potrzebny kobietom w ciąży (zapobiega tzw. wadzie cewy nerwowej u noworodków). Ze wszystkich orzechów zawierają najwięcej witaminy E. W 100 g mają 648 kcal.
Nerkowce
Zawierają bardzo dużo kwasów tłuszczowych, z przewagą jednonienasyconych, a także sporo cynku. W 100 g mają 638 kcal.
Pistacje
Zawierają bardzo dużo kwasów tłuszczowych, z przewagą jednonienasyconych, a także sporo żelaza. Poprawiają koncentrację, zapobiegają anemii. Uwaga: szybko pleśnieją. Lepiej jeść niesolone. W 100 g mają 618 kcal.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH