Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Świadome macierzyństwo

Świadome macierzyństwo

Oczekiwanie na potomstwo jest czasem szczególnym, to okres wielkiej radości, ale i niepokoju o rozwijające się maleństwo.

Suplementacja witaminowa
W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, które mają zapewnić prawidłową pracę dwóch organizmów. Szczególnie zwraca się uwagę na witaminę B9, czyli kwas foliowy. Zapobiega on poważnym wadom rozwojowym, takim jak: rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie i przepukliny mózgowo-rdzeniowe. Jednak w przyjmowaniu witamin należy zachować ostrożność – ich nadmiar może być bowiem szkodliwy dla rozwijającego się płodu. Chodzi tu głównie o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (np. A, D), które są magazynowane w organizmie i nie są wydalane z ustroju, jeżeli występują w zbyt dużej ilości. Jeśli chcemy mieć pewność, że przyjmujemy właściwe witaminy w odpowiedniej ilości, sięgnijmy po preparaty przeznaczone dla kobiet w ciąży i karmiących. Ta sama zasada dotyczy składników mineralnych.

Nie jedz za dwóch
Zachowanie prawidłowej wagi, a dokładnie dbanie o prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży jest istotne nie tylko ze względu na matkę, ale i w trosce o dziecko. Otyłość zmniejsza komfort życia przyszłej matki – kobieta szybciej się męczy, ma trudności z wykonywaniem podstawowych czynności – i może prowadzić do wystąpienia tzw. cukrzycy ciężarnych, która wymaga samokontroli (pomiar cukru kilka razy dziennie i odpowiednia dieta) i często zmusza lekarzy do przeprowadzenia cesarskiego cięcia. Panie o zbyt niskiej wadze ciała mogą urodzić dziecko niedożywione z niedowagą, bardziej niż jego rówieśnicy narażone na choroby.

Prawidłowa dieta powinna zawierać odpowiednią ilość kalorii i być urozmaicona. Szczególnie polecane są duże ilości warzyw i owoców, potrawy gotowane (nie smażone), drób, ryby, nabiał.

W zdrowym ciele zdrowy duch
Prawidłowy przebieg ciąży zależy nie tylko od diety i przyjmowania witamin, bardzo ważna jest także higiena fizyczna i psychiczna.

Higiena fizyczna nie powinna ograniczać się do podstawowych zabiegów mających na celu utrzymanie ciała w czystości. Ważne jest przygotowanie ciała do trudnego okresu, jakim jest ciąża. Panie powinny pamiętać o balsamach i kremach poprawiających stan skóry, umożliwiających przygotowanie jej do „rozciągnięcia” i zapobiegających powstawaniu rozstępów. W czasie ciąży organizm przechodzi burzę hormonów, która manifestuje się m.in. zmianami skóry twarzy – należy zadbać o dopasowanie kosmetyków pielęgnacyjnych do wymagań przesuszonej lub zbyt tłustej cery. Szczególną uwagę należy poświęcić jamie ustnej – kobiety w ciąży są bardziej narażone na próchnicę, dlatego zaleca się im przynajmniej dwukrotną wizytę u stomatologa, ze względów estetycznych i zdrowotnych – przecież próchnica to bakterie, które mogą zagrażać dziecku.

Znajdź czas dla siebie
Higiena psychiczna to po prostu dbanie o pozytywny nastrój i unikanie sytuacji wyzwalających stres. Niezależnie od ilości obowiązków trzeba znaleźć czas na relaks (to zresztą dotyczy nie tylko kobiet w ciąży, ale każdego z nas). Kobieta oczekująca dziecka powinna odpoczywać tak, jak lubi, bo tylko wtedy poczuje się szczęśliwa. Można pójść na spacer, uprawiać sporty (rozsądnie i po konsultacji z lekarzem) lub oddać się lekturze. Nie zapominajmy, że szczęście matki pozytywnie wpływa na płód – to nie jest oklepane stwierdzenie, tak działa chemia (hormony).

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH