Rozwój intelektualny dzeci

Rozwój intelektualny dzeci


Recepty na mądre dziecko jeszcze nikt nie wymyślił. Ale coraz więcej wiemy o czynnikach, które mają wpływ na rozwój intelektualny naszych pociech.

Oczywiście zdolności dziedziczymy po przodkach. Jednak dużo zależy również od tego, czy potrafimy szybko te zdolności zauważyć i odpowiednio je rozwijać. Oprócz genów ważne jest też to, co jemy.

Dlaczego muszę jeść rybę?
Ryby są w zasadzie jedynym źródłem kwasów tłuszczowych EPA i DHA z grupy omega-3. Organizm człowieka nie potrafi syntetyzować tych cennych związków, dlatego nazywane są one niezbędnymi.DHA jest kluczowym związkiem budującym centralny układ nerwowy, w tym oczywiście mózg. Znane są poważne konsekwencje niedoborów tych związków w organizmie. Szczególnie przykre objawy zaobserwowano u noworodków, u których drastyczny niedobór kwasów omega-3 i 6 manifestował się ostrym zapaleniem skóry, atopią, zahamowaniem wzrostu, zwiększonym ryzykiem astmy.

Z kolei w okresie edukacyjnym zaobserwowano opóźnienie funkcji poznawczych, ostrości widzenia, gorszą zdolność uczenia się, zaburzenia koncentracji. Część badaczy przypisuje problemy z czytaniem i ortografią, a także z zachowaniem i koordynacją ruchową (ADHD) niedoborom kwasów omega-3. Nie pozostaje więc nic innego jak próbować przekonać malców do potraw z ryb albo – jeśli ich nie lubi – suplementować dietę kwasami omega-3.

Nasz mały mądrala
Kto z nas nie chciałby mieć mądrego, inteligentnego dziecka? O jego rozwój zaczynamy dbać już od kołyski. Na początku kupujemy maty edukacyjne, które wspomagają rozwój psychoruchowy noworodka. Potem pilnujemy nianię, aby aktywnie edukowała nasze dziecko, czytamy do poduszki, zapisujemy pociechę do anglojęzycznego przedszkola itd. Ale często zapominamy o prawidłowej diecie, która ma kluczowe znaczenie.

Ostatnie zalecenia żywieniowe obniżają wiek, od którego można wprowadzać posiłki rybne. Doceniono ogromną rolę, jaką kwasy omega-3 odgrywają w rozwoju intelektualnym dzieci.

Warto jednak podkreślić, że ryba rybie nierówna i podając pangę czy rybę maślaną, nie dostarczamy odpowiedniej ilości kwasów omega-3. Najbogatsze w te związki są ryby morskie, żyjące na dużych głębokościach.

Ryby morskie różnią się też między sobą proporcjami w zawartościach EPA i DHA. Kluczową rolę odgrywa kwas DHA, więc należy szukać gatunków o największej zawartości tego związku. Dobrym rozwiązaniem byłby tuńczyk. Jednak ten z puszki zawiera znacznie mniej kwasów omega-3 niż surowy. Poza tym tuńczyk kumuluje w swoim organizmie rtęć i inne zanieczyszczenia. Dlatego wybierajmy wyroby sprawdzonych producentów i to zarówno w przypadku ryb, jak i suplementów dostępnych w aptekach. Mamy wtedy gwarancję, że produkty są przebadane i nie zawierają zanieczyszczeń.

Sekret DHA
Kwas DHA (dokozaheksaenowy) stanowi podstawowy składnik budulcowy mózgu, dlatego korzystnie wpływa na rozwój intelektualny,
funkcje poznawcze, zdolność koncentracji i zapamiętywania. Takie efekty potwierdziło już wiele badań, prowadzonych m.in. w Polsce. Wchodząc nieco bardziej w szczegóły, kwasy tłuszczowe budują błony pre- i postsynaptyczne znajdujące się w komórkach nerwowych. Dodatkowo budują przekaźniki niosące informacje, czyli neurotransmitery. Zapewnia to odpowiednią płynność oraz przekaz informacji w ośrodkowym układzie nerwowym. Innym bardzo ważnym elementem jest budowa osłonek mielinowych aksonów. Im osłonka jest grubsza, tym szybszy i bardziej precyzyjny przekaz informacji. Inaczej mówiąc, im więcej DHA do budowy mieliny, tym szybsza komunikacja, rozumienie i kojarzenie.

Niezdrowy tryb życia
Ostatnie badania pokazały, że w Polsce rośnie problem otyłości wśród dzieci. Za dużo w ich diecie m.in. sodu, tłuszczów nasyconych, a za mało wapnia, witaminy D3 i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Praktycznie 90 proc. dzieci między posiłkami sięga po ciasteczka, słodkie napoje, hamburgery. Tymczasem zawarte w nich tłuszcze trans niekorzystnie wpływają na poziom cholesterolu, a dodatkowo obniżają dostępność kwasów omega-3.

Zamiast tranu
Jeśli nasze dzieci trudno przekonać do posiłków z ryb lub jedzą je rzadziej niż dwa razy w tygodniu, mamy alternatywę w postaci suplementów diety. Dla młodszych pociech są to smakowe syropki, a dla starszych kapsułki do żucia. Wszystkie pozbawione są posmaku rybiego, dlatego dzieci je lubią. W dawkach zalecanych przez producentów są one bezpieczne, a działanie potwierdzają liczne badania. Oczywiście kapsułka z kwasami omega-3 nie zastąpi wszystkich innych czynników, które decydują o poziomie zdolności i inteligencji dziecka. Na pewno przy błędach dietetycznych, bądź niechęci maluchów do potraw z ryb, stanowi smaczną alternatywę.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH