Motywowanie tajemnicą sukcesu

Motywowanie tajemnicą sukcesu


Jednym z najważniejszych zadań stojących przed menadżerami jest motywowanie. Aby skutecznie motywować ludzi, potrzebna jest przede wszystkim wiedza o tym, co ich dopinguje do pracy.

Motywowanie polega na takim wpływaniu na pracowników, aby ich zachowania były zgodne z celami przedsiębiorstwa.

Rozróżniamy dwa systemy motywacji: jeden, aby uniknąć czegoś (motywacja „OD problemu”) i drugi, aby osiągnąć cel (motywacja „DO celu”). Osobę z motywacją „OD problemu” do dobrej pracy motywuje na przykład to, że dzięki temu uniknie konfliktu, nie utraci premii etc. Natomiast osoba z motywacją „DO celu” pracuje dobrze, bo chce dostać premię, rozwijać się etc.

Jeden cel, różne motywacje
Nie ma lepszej czy gorszej motywacji. Są one po prostu różne. Ludzie, chcąc osiągnąć konkretny cel, myślą i motywują się w różny sposób. Jeśli będziemy uważnie słuchać tego, jak dana osoba przedstawia motywy swego działania, łatwo rozpoznamy jej system motywacyjny. Wyobraźmy sobie sytuację, w której dwie osoby mają wykonać do piątku raport (a jest wtorek). Jedna osoba mówi do drugiej: „Zróbmy ten raport dzisiaj, to unikniemy pośpiechu wykonując go w czwartek”. Druga natomiast zachęci pierwszą: „Zróbmy ten raport dzisiaj, bo będziemy mieć czas na dokonanie ewentualnych korekt”. Cel jest taki sam, ale sposoby, w jaki obie osoby motywują się do jego wykonania, różnią się od siebie.

Motywowanie w zarządzaniu
Na menadżerze spoczywa odpowiedzialność rozpoznania systemu motywacji podwładnych i dopasowanie do nich narzędzi motywacyjnych. Oczywiście, zarządzając zespołem nie zawsze możemy „wybiórczo” stosować narzędzia motywujące, ale mamy wpływ na sposób przekazania (komunikację) korzyści, jakie z nich wynikają.

Spójrzmy na dwa rodzaje komunikacji w przypadku tego samego problemu – osoby spóźniającej się często do pracy. Osobie z systemem motywacji „DO celu” warto powiedzieć: „Za punktualność dostaniesz premię, uzyskasz wyróżnienie, będziesz przykładem dla nowych pracowników”. Stwierdzenie „nie dostaniesz premii” zupełnie tej osoby nie zmotywuje, a tylko sfrustruje.

Osobę z systemem „OD problemu” bardziej zmotywuje pokazanie negatywnych konsekwencji: „Jeśli nadal będziesz się spóźniać, nie dostaniesz premii, stracisz autorytet wśród nowych kolegów”.

Motywowanie zespołu
Przedstawiając zespołowi np. plany sprzedaży, warto zastosować argumenty przemawiające do osób z różnymi systemami motywacji. Należy powiedzieć, co firma/pracownicy osiągną, gdy plany zostaną zrealizowane – to przemówi do osób zmotywowanych „DO celu”. Natomiast argumenty o zagrożeniach, jakie niesie brak realizacji planów, trafią do osób z systemem motywacji „OD problemu”.

Podobnie zachowajmy się, przydzielając zadania. Wiedząc, że osoby zmotywowane na cel doskonale opracują koncepcje, plany, przydzielmy im takie zadania. Osoby z motywacją „OD problemu” są doskonałymi krytykami, znajdują zagrożenia i niekonsekwencje, dlatego warto powierzyć im zadania oceniające projekt.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH