Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”: 8 i 22 października 2020

Na początku września Kapituła Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” podjęła decyzję, że tradycyjna Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTS” – spotkanie środowiska ochrony zdrowia w Polsce – zostanie zamieniona na dwa mniejsze spotkania. Uroczyste wręczanie statuetek odbędzie się 8 i 22 października 2020 o godz. 16.00 w hotelu Sheraton. Laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” to osoby wybitne i nietuzinkowe. Na ich sukces składają się codzienna praca, wytrwałość, dążenie do celu. Serdeczną atmosferą kameralnych spotkań chcemy zrekompensować Laureatom ponad półroczne oczekiwanie na ceremonię wręczenia Nagród Zaufania „Złoty OTIS 2020”.
Choroba leży na kanapie

Choroba leży na kanapie


Jak wynika z danych WHO, aż 70 proc. Polaków nie uprawia sportu. Woli siedzieć w fotelu – w domu, w pracy, w samochodzie.

Spełnienie marzeń niejednego mężczyzny: panoramiczny telewizor, skórzany fotel, pilot w ręku, kawa, papieros, fast food zamiast obiadu. Paradoksalnie, to nie mężczyźni, a kobiety realizują tę karykaturę, choć w bardziej subtelny sposób. – Z danych epidemiologicznych wynika, że schorzenia związane z siedzącym trybem życia są częstsze u kobiet niż u mężczyzn – tłumaczy dr Patrycja Krawczyk-Szulc z sieci klinik medycznych Lux Med. Jednak skutki braku ruchu i siedzącej pracy mogą być bardzo poważne niezależnie od płci.

To nie przelewki!
Specjaliści żartują, że osoba ignorująca skutki siedzącego trybu życia jest jak desperat skaczący z 50. piętra, który spadając mówi: „Przecież jeszcze nic się nie dzieje”. Tak właśnie myślała Marta, 28-letnia prawniczka. Jej typowy dzień wyglądał następująco: rano kawa, potem samochód, osiem godzin w pracy za biurkiem, potem samochód, kolejne godziny w auli na wieczorowych studiach. W domu była około 21:00 i… siadała na kanapie. – Mój jedyny spacer to droga z bloku do samochodu, a w pracy od biurka do ksero – wspomina. W końcu zaczęły się pojawiać „drobne” dolegliwości: bóle nadgarstków, sztywna szyja, bóle pleców. – Te dolegliwości tylko na początku wydają się drobne. Brak zmiany negatywnych przyzwyczajeń, czy też brak poprawy warunków i organizacji pracy, z czasem spowoduje ich nasilenie. W efekcie może dojść np. do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa czy powstania żylaków – ostrzega Joanna Kamińska z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.

Kiedy po dwóch latach od wystąpienia pierwszych objawów ból pleców stał się bardzo uciążliwy, lekarz skierował Martę na rehabilitację. Ona sama zaaplikowała sobie większą dawkę ruchu i do rehabilitanta chodzi na piechotę.

Ciurkiem za biurkiem
Główną przyczyną problemów Marty była praca, w której przez większość dnia siedziała przy komputerze, a jak wynika z tegorocznych badań Ergotest, jedynie 1 proc. stanowisk pracy w polskich biurach jest w pełni ergonomicznych. W efekcie prawie 90 proc. pracowników biur skarży się na bóle kręgosłupa, 63 proc. na bóle nadgarstków, a ponad połowa na bóle ramion i łokci.

– Długotrwałe siedzenie ma również wpływ na krążenie krwi w kończynach dolnych – tłumaczy dr Patrycja Krawczyk-Szulc –  skutki tego wpływu odczuwają przede wszystkim osoby, które już mają cechy niewydolności krążenia żylnego i po pracy mają uczucie ciężkości nóg, obrzęki podudzi – dodaje. Tak zwany syndrom ciężkich nóg jest związany z zaburzeniami przepływu krwi i limfy w kończynach dolnych. Jak można sobie pomóc? – Zaleca się częstą, przynajmniej po każdej godzinie nieprzerwanej pracy z komputerem, zmianę pozycji ciała oraz wykonywanie prostych ćwiczeń na stanowisku pracy. Zmiana pozycji ciała, przejście kilku kroków i poruszanie stopami uruchamia również pompę mięśniową, która wspomaga powrót żylny krwi – tłumaczy dr Krawczyk-Szulc. W zapobieganiu dolegliwościom związanym z siedzącym trybem życia ważną rolę odgrywa również sposób spędzania wolnego czasu. – Zalecany jest aktywny odpoczynek, pływanie, gimnastyka rozciągająca mięśnie pleców oraz wzmacniająca mięśnie brzucha
– radzi Joanna Kamińska.

Polacy są najmniej aktywni fizycznie w Europie, wynika z badań przeprowadzonych przez WHO. Siedem na dziesięć osób nie wykonuje żadnych ćwiczeń fizycznych, co dziesiąta uprawia sport tylko sporadycznie. To niepokojące, bo niski poziom aktywności fizycznej zwiększa ryzyko śmierci z powodu chorób układu krążenia i nowotworów. Poza tym brak ruchu sprzyja rozwojowi cukrzycy i nadwagi.

Po zdrowie, marsz!
Osoby prowadzące siedzący tryb życia wykonują dziennie zaledwie 1500-2000 kroków, podczas gdy dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji potrzeba ich aż 10 000! Chodzenie może pomóc w zapobieganiu chorobom układu krążenia. Wystarczy na przykład zrezygnować z windy na rzecz schodów. Przemieszczając się windą zużywamy tylko 0,3 kcal, a wejście na pierwsze piętro spala 15 kcal. Jeśli masz ochotę spalić więcej, a nie lubisz siłowni czy aerobiku, możesz skorzystać z innych zajęć ruchowych.

Zajęcia taneczne pozwalają rzeźbić sylwetkę, a taniec to jeden z najprzyjemniejszych sposobów spędzania czasu i poznawania ludzi. Ćwiczą wszystkie mięśnie, wzmacniają się stawy. Sprawdź w swoim mieście, czy możesz zapisać się na aerobik, do którego wprowadzono elementy tańca. Warto również pomyśleć o jodze
i tai-chi. Podczas tych ćwiczeń wszystkie mięśnie pracują, jednocześnie masując narządy wewnętrzne. Pamiętaj również, że aktywność fizyczna jest zbawienna nie tylko dla naszego ciała, ale i ducha. Ruch pozwala rozładować napięcie psychiczne. Gdy uprawiasz sport, wytwarzają się endorfiny (hormony szczęścia), cały stres odpływa, a Ty dostajesz zastrzyk witalności.


#Kiedy do lekarza?
Dolegliwości związanych z siedzącym trybem życia nie należy bagatelizować. Nawracające bóle kręgosłupa, nieustępujące po odpoczynku lub nasilające się już przy niewielkich obciążeniach, powinny być skonsultowane z lekarzem rodzinnym, który na podstawie wywiadu i badań określi przyczynę dolegliwości lub skieruje pacjenta na badania dodatkowe. Jeśli chodzi o obrzęki nóg, to wszystkie objawy powinny być diagnozowane.


#Nogi jak z kamienia

  • Spaceruj i wykonuj ćwiczenia gimnastyczne poprawiające krążenie.
  • Podczas siedzenia nie trzymaj nóg pod krzesłem, nie zakładaj nogi na nogę (w ten sposób unikamy ucisku w dole podkolanowym).
  • Podczas pracy przy biurku stosuj podnóżek (dotyczy to osób niskich i średniego wzrostu pracujących
  • przy biurkach bez regulacji wysokości blatu).
  • Odpoczywaj z lekko uniesionymi nogami.
  • Unikaj bardzo wysokich obcasów.
  • Nie noś podkolanówek lub uciskających skarpet, które zaburzają krążenie.
  • Stosuj odpowiednią dietę zapobiegającą nadwadze, bogatą w warzywa i owoce. W ten sposób wzmocnisz żyły.

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH