Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody

„Błysk! Potęga przeczucia” Malcolm Gladwell


Prowadzone współcześnie badania nad zasadami funkcjonowania mózgu człowieka rzucają coraz więcej światła na sposoby podejmowania decyzji oraz zachowania ludzi. Omawiana książka w niezwykle przystępny sposób, a zarazem trzymający w napięciu, pokazuje znaczenie podświadomości, przeczuć oraz intuicji w dokonywanych przez nas wyborach.

Idąc tropem rozważań autora przypominamy sobie sytuacje z młodości, kiedy to ładne, uśmiechnięte dziecko, z buzią niewiniątka, rzadko było strofowane przez nauczyciela. Inaczej traktowano tych, którzy nie mieli tak miłej powierzchowności. Podobnie dzieje się w życiu dorosłym. Autor przedstawia wyniki badań prowadzone przez firmy ubezpieczeniowe, z których wynika, że pacjenci rzadko wytaczają procesy sądowe lekarzom, którzy są mili, uśmiechnięci, mają ciepłe brzmienie głosu, rozmawiają w czasie badania, utrzymują kontakt wzrokowy itd. Lekarze, którzy nie mają tych cech oraz nie zachowują się w opisany sposób, o wiele częściej stają przed sądami z powodu oskarżeń pacjentów. Z tej części rozważań wynika prosty do sformułowania, jednak trudniejszy do zrealizowania wniosek dla aptekarzy: warto doskonalić metody kontaktu z pacjentem, aby zyskiwać ich przychylność, lojalność a tym samym umacniać pozycję apteki na rynku.

W biznesie trzeba czasem szybko podejmować decyzje. Nie zawsze jest możliwe analizowanie zebranych materiałów czy informacji. Okazuje się, że wiele decyzji podejmujemy na zasadzie intuicji, przeczucia, podświadomości. Nie wiemy dokładnie, jak funkcjonują nasze mózgi. Wiadomo jednak, że intuicja jest związana ze skumulowaną w mózgu wiedzą. Wybierając sobie partnera, kierujemy się pierwszym wrażeniem. Mamy ulubionych aktorów, spikerów, chociaż niewiele wiemy na temat ich osobowości czy charakterów.

Możemy dokonać eksperymentu. Wybierzmy z jakiegoś czasopisma kilka zdjęć, pokażmy je partnerowi i poprośmy o uwagi związane z pierwszym wrażeniem. Będziemy zdziwieni, jak łatwo wypowiadamy sądy o innych, kierując się intuicją. Wiedząc o tej pułapce, trzeba zachować dystans do bezpodstawnej oceny pacjenta, który wchodzi do apteki. Autor przytacza zasadę, którą kierował się jeden z największych sprzedawców w latach 70. Ta zasada obejmowała trzy reguły: pierwsza – dbaj o klienta, druga – dbaj o klienta, trzecia – dbaj o klienta.

Autor podaje wiele ciekawych przykładów, jak można zwiększać skuteczność swoich działań obserwując zachowania innych, a także dbając o doskonalenie własnych cech, które sprzyjają komunikowaniu się z pacjentem. Poznajemy także uprzedzenia oraz stereotypy, które wpływają na nasze decyzje. Na przykład w Stanach Zjednoczonych 2,5 cm wzrostu przekłada się na wyższy o około 789 dolarów dochód roczny. Jeśli ktoś mierzy 170 cm, a ktoś inny 180 cm, to ta druga osoba otrzyma rocznie średnio o 5156 dolarów więcej niż osoba niższa. Kapituła konkursowa orkiestry w Berlinie, szukając puzonisty do zespołu, zorganizowała przesłuchania za parawanem, aby nie kierować się wyglądem kandydata. Z kilku przesłuchiwanych osób wybrano jednego, który był zdaniem kapituły był idealny. Jakież było zdziwienie, gdy wybraną osobą okazała się kobieta! Kapituła odmówiła jednak jej przyjęcia twierdząc, że kobieta ma za słabe płuca i serce, aby być puzonistą. Kandydatka zrobiła niezbędne badania i skierowała sprawę do sądu. Wygrała proces. Sąd nakazał zatrudnienie. Wówczas kapituła zaproponowała puzonistce wynagrodzenie na poziomie 60 proc. płacy mężczyzny. Kandydatka ponownie złożyła pozew w sądzie i ponownie go wygrała. To jeden z wielu ciekawych i bardzo życiowych przykładów, demaskujących wiedzę o nas samych.

Z pełnym przekonaniem mogę polecić tę książkę każdemu właścicielowi apteki oraz każdemu farmaceucie. Pozwoli ona lepiej poznać naszą, ludzką osobowość, a tym samym pomoże w budowaniu lepszych relacji z pacjentami oraz czerpaniu radości z życia.

„Błysk! Potęga przeczucia”
Malcolm Gladwell
Wydawnictwo Znak, Kraków 2007

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH