Adres w internecie

Adres w internecie


Strona internetowa firmy to jedna z głównych form jej promocji. Posiadanie takiej strony wiąże się z wymiernymi korzyściami wizerunkowymi oraz ze stosunkowo tanim i szybkim sposobem dotarcia z informacją do klientów. Jednak stworzenie serwisu internetowego to nie wszystko, o wiele ważniejsze jest stworzenie domeny.

Posiadanie własnej domeny internetowej jest coraz popularniejsze wśród przedsiębiorców – aż 63 proc. domen na polskim rynku zostało zarejestrowanych przez firmy. Oznacza to, iż w ostatnich latach zdecydowanie wzrosła marketingowa siła adresu www oraz jego potencjał reklamowy. Niestety nie zawsze są one doceniane przez firmy, w tym także przez właścicieli aptek. W wielu przypadkach działania reklamowe mogłyby być o wiele skuteczniejsze, gdyby jednym z ich elementów była dobrze dopasowana do potrzeb firmy domena.
Odpowiedni wybór nazwy adresu www przynosi wymierne korzyści zarówno wizerunkowe, jak i sprzedażowe. Przekłada się to m.in. na: liczbę klientów pozyskanych dzięki firmowej witrynie, odwiedzalność serwisu oraz liczbę zamówień składanych przez internet.

Przeanalizujmy to na przykładzie aptek. Wiele z nich, wchodząc na rynek, staje przed nie lada wyzwaniem – konkurencja w tym sektorze jest bardzo duża, co bezpośrednio oznacza walkę o każdego klienta. Orężem w tej walce może być internetowa wizytówka w postaci dobrej domeny. Powinna ona przyciągać wzrok i być odpowiednio dopasowana do profilu apteki.

Wybór nazwy
Po pierwsze, nazwa domeny nie powinna być skomplikowana. Intuicyjność adresu internetowego to klucz do skutecznej promocji apteki w sieci. Jeżeli jest łatwy do zapamiętania, to potencjalni klienci nie będą mieli problemów z wpisaniem go do przeglądarki internetowej. Po drugie, przedsiębiorstwa, których nazwy składają się z dwóch lub więcej członów, powinny zastanowić się nad rejestracją domeny z myślnikiem. Przykładowo: adres www.firma-farmaceutyczna.pl będzie o wiele bardziej czytelny niż www.firmafarmaceutyczna.pl. Dzięki klarownemu rozdzieleniu słów znakiem „-” domena firmy o wiele łatwiej zapadnie w pamięć, co wiąże się ze wzrostem odwiedzalności serwisu www.

Rozszerzenie
Kolejnym równie ważnym krokiem, co wybór nazwy, jest decyzja dotycząca rozszerzenia adresu internetowego. Dobrze dopasowana końcówka na pierwszy rzut oka wskazuje profil przedsiębiorstwa oraz obszar jego działania. Polskie firmy najczęściej rejestrują domeny krajowe, europejskie i globalne, czyli – odpowiednio – z końcówkami: pl, eu oraz com, biz, info i net. Są to najpopularniejsze końcówki, intuicyjnie wpisywane w przeglądarki internetowe przez użytkowników sieci. Dlatego już w fazie zakładania firmy, bądź przygotowywania akcji promocyjnej, warto zostać abonentem domen z tymi rozszerzeniami. Oczywiście, o ile wybrane domeny są dostępne… Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść na stronę dowolnego rejestratora (np. rejestracjadomen.pl, nazwa.pl, home.pl), w pasku wyszukiwarki domen wpisać wybraną nazwę i uzyskać informację na temat dostępności danego adresu internetowego. Jeśli wybrana domena będzie wolna jedynie w jednym rozszerzeniu, warto zdecydować się na inny adres dostępny z wszystkimi możliwymi końcówkami.

Po rejestracji wybranych domen należy przekierować wszystkie posiadane adresy internetowe na jeden główny i promować go od samego początku istnienia apteki. Zakup pakietu domen uchroni przedsiębiorstwo przed ewentualnymi działaniami nieuczciwej konkurencji, która pod podobnym adresem mogłaby oferować swoje usługi. Nie trzeba dodawać, że taki proceder może spowodować znaczne straty sprzedażowe i wizerunkowe firmy.
Rejestrując domenę dla apteki, warto również pamiętać o sprecyzowaniu w jej nazwie zasięgu i profilu działalności. W tym celu można skorzystać z domen funkcjonalnych oraz regionalnych. Domeny funkcjonalne określają branże, w której działa dane przedsiębiorstwo. Obecnie niemal każdy sektor gospodarki ma swoją domenę (np. biz.pl, sklep.pl). Jeśli natomiast firma prowadzi działalność lokalną bądź ma kilka oddziałów w różnych miejscach, powinna wziąć pod uwagę rejestrację domeny z rozszerzeniem regionalnym (np. mazowsze.pl, slask.pl) lub ze wskazaniem danego miasta (np. warszawa.pl, katowice.pl). Takie działanie ułatwi potencjalnym klientom lub kontrahentom identyfikację firmy z danym regionem.

Gdzie zarejestrować?
Wybór odpowiedniego rejestratora jest niezbędnym elementem procesu rejestracji domeny. W swoim wyborze należy brać pod uwagę kilka kryteriów. Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na pozycję rejestratora na rynku – ci najlepsi gwarantują najwyższy poziom oferowanych usług oraz obsługiwanych domen. Po drugie, warto sprawdzić, jaki registrar dba o bezpieczeństwo domen. Trzeba sprawdzić, w jaki sposób rejestrator przeprowadza cesję domeny, czyli zmianę jej abonenta, gdyż tylko w pełni sformalizowana cesja zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo usług. Istotny jest również sposób, w jaki rejestrator dokonuje weryfikacji osób, które wydają dyspozycje dotyczące usług (np. drogą mailową lub podczas rozmowy z konsultantem). Po trzecie, warto skorzystać z usług rejestratora, który kilkakrotnie przypomina swoim klientom o zbliżającym się zakończeniu okresu abonamentowego za pomocą różnych kanałów komunikacji. Po czwarte – i chyba najważniejsze – należy sprawdzić, czy rejestrator ma akredytację ICANN (ang. The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers – Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów). Aby ją otrzymać, registrar musi przejść szereg testów, które potwierdzają najwyższy poziom oferowanych usług.

O czym należy pamiętać?
Sam proces rejestracji domen nie jest skomplikowany. Wszystko odbywa się online, dlatego nawet już po kilku minutach można cieszyć się z posiadania wirtualnego adresu. Warto jednak pamiętać, że domeny nie kupuje się na własność – można być jedynie jej abonentem. Zazwyczaj okres abonamentowy trwa rok. Po tym czasie należy dokonać przedłużenia usługi.

W czasie rejestracji domeny należy zadbać o poprawność i aktualność wpisywanych danych, ponieważ prawo do dysponowania adresem internetowym posiada tylko jego abonent. Ważne jest również wprowadzenie pełnych informacji identyfikujących firmę, tj. należy podać pełną nazwę firmy, a nie jej skróconą wersję. Wprowadzenie błędnych danych do formularza rejestracyjnego może znacząco utrudnić późniejsze zarządzanie usługą, np. podczas sprzedaży adresu.

Kupno pakietu firmowych domen nie jest dużym obciążeniem finansowym. Wielu polskich rejestratorów oferuje domeny w bardzo niskich cenach, a niektórzy udostępniają je nawet do darmowego testowania przez rok.
Domena internetowa ma w sobie duży potencjał marketingowy. Każda apteka, która chce się liczyć na rynku i wyróżniać się spośród licznej konkurencji powinna zarejestrować swoją domenę, dzięki której klienci będą mogli zapoznać się z jej ofertą.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH