Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”: 8 i 22 października 2020

Na początku września Kapituła Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” podjęła decyzję, że tradycyjna Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTS” – spotkanie środowiska ochrony zdrowia w Polsce – zostanie zamieniona na dwa mniejsze spotkania. Uroczyste wręczanie statuetek odbędzie się 8 i 22 października 2020 o godz. 16.00 w hotelu Sheraton. Laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” to osoby wybitne i nietuzinkowe. Na ich sukces składają się codzienna praca, wytrwałość, dążenie do celu. Serdeczną atmosferą kameralnych spotkań chcemy zrekompensować Laureatom ponad półroczne oczekiwanie na ceremonię wręczenia Nagród Zaufania „Złoty OTIS 2020”.
Witaminy dla seniora

Witaminy dla seniora


Dzienne zapotrzebowanie na witaminy jest uzależnione od wieku i stanu zdrowia człowieka. Grupy pacjentów, które szczególnie powinny przestrzegać właściwej diety bogatej w witaminy to: dzieci, kobiety w ciąży, pacjenci w czasie rekonwalescencji oraz ludzie starsi.

Ludzie w podeszłym wieku mają zmniejszoną podstawową przemianę materii. Ich aktywność fizyczna spada, zmniejsza się również zapotrzebowanie kaloryczne. Dodatkowo występują choroby i schorzenia, których leczenie wymaga ograniczeń żywieniowych. Ponadto – często ze względów ekonomicznych – ludzie starsi mają monotonną dietę, co prowadzi do niedoborów witaminowych. Dieta seniorów powinna być prawidłowo zbilansowana oraz cechować się różnorodnością, aby dostarczać wszystkie witaminy w odpowiednich ilościach. Dokładne dane z dziennym zapotrzebowaniem na witaminy dla ludzi po 60. roku życia znajdują się w tabeli.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie
Kwas askorbinowy (witamina C)
Witamina C odgrywa dużą rolę w funkcjonowaniu organizmu: m.in. bierze udział w reakcjach oksydoredukcyjnych, przemianach aminokwasów, syntezie hormonów steroidowych oraz amin katecholowych. Ponadto jest niezbędna do produkcji kolagenu – podstawowego budulca tkanki łącznej. Witamina C ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym, redukuje je z formy Fe3+ do Fe2+. Najważniejsze działanie kwasu askorbinowego to ochrona przed wolnymi rodnikami, wynikająca z jego właściwości antyoksydacyjnych. Niedobory witaminy C powszechne są w okresie zimowym oraz zimowo-wiosennym. Do głównych objawów należą: nadmierne męczenie się, zaczerwienienia i krwawienia dziąseł. Awitaminoza prowadzi do szkorbutu – choroby dziąseł prowadzącej nawet do wypadania zębów. Ponadto może wywołać niedokrwistość wynikającą z upośledzonego wchłaniania żelaza.

Źródłem witaminy C są: dzika róża, warzywa kapustne, papryka, natka pietruszki, ziemniaki, pomidory, owoce cytrusowe, oraz jagodowe. Warzywa i owoce najlepiej spożywać w postaci surowej, gdyż witamina C jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury i tlenu.

Tiamina (witamina B1)
Bierze ona udział w przemianach węglowodanowych. Jej niedobór wywołuje chorobę beri-beri, której objawami są zaburzenia układu nerwowego i mięśniowego. Brak tiaminy w diecie skutkuje nieprawidłowościami w układzie pokarmowym, dochodzi do zaburzeń wydzielania soku żołądkowego, zaburzeń trawienia i przyswajania składników pokarmowych.
Źródłem witaminy B1 są drożdże oraz produkty zbożowe z pełnego przemiału, warzywa strączkowe, mięso, orzechy, jaja. Tiamina wrażliwa jest na działanie wysokiej temperatury. Ponadto niszczą ją substancje zawarte w kawie i herbacie.

Ryboflawina (witamina B2)
Jest koenzymem enzymów oddechowych, biorących udział w procesach utleniania i redukcji. Witamina B2 odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku, chroni przed zaćmą. Warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz systemu odpornościowego. Niedobory ryboflawiny objawiają się w postaci zajadów w kącikach ust, zmian łojotokowych skóry, pieczenia pod powiekami oczu, nadmiernego łzawienia.

Bogatym źródłem witaminy B2 są: mleko i jego przetwory, drożdże, jaja, produkty zbożowe. W niewielkich ilościach jest syntezowana przez florę bakteryjną układu pokarmowego.

Pirydoksyna (witamina B6)
Witamina ta bierze udział w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów. Jest koenzymem ponad 50 enzymów. Niedobór pirydoksyny ogranicza syntezę białek, hormonów, kwasów nukleinowych, hemoglobiny. Objawy awitaminozy to nadmierna pobudliwość, zmiany na skórze i błonach śluzowych, wypadanie włosów, niedokrwistość.

Drożdże, produkty zbożowe, orzechy i nasiona roślin strączkowych to główne produkty, w których witamina B6 występuje w dużych ilościach.

Niacyna (witamina PP)
Bierze udział w utlenianiu komórkowym, przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów. Jej niedobór prowadzi do pelagry – choroby charakteryzującej się zapaleniem skóry, zaburzeniami psychicznymi, biegunką.
Bogatym źródłem witaminy PP są: drożdże, wątroba, mięso, ryby oraz rośliny strączkowe.

Kobalamina (witamina B12)
Witamina B12 jest niezbędna do produkcji czerwonych i białych krwinek. Razem z kwasem foliowym bierze ona udział w syntezie DNA, aminokwasów i białek szpiku. Konieczna jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i pokarmowego. Jej niedobory wywołują zahamowanie rozmnażania i dojrzewania komórek, szczególnie krwinek czerwonych, co prowadzi do niedokrwistości megaloblastycznej.

Głównym źródłem witaminy B12 są wątroba i nerki, a jej niedobory stwierdza się u osób stosujących dietę wegetariańską.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witamina A
To kilka związków o aktywności biologicznej retinolu. Witamina A występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, natomiast prowitamina A w postaci karotenoidów – w produktach roślinnych. Witamina A niezbędna jest w procesie widzenia, reguluje procesy wzrostu komórek. Ponadto wzmacnia układ immunologiczny oraz warunkuje prawidłowe funkcjonowanie tkanki nabłonkowej. Niedobór tej witaminy prowadzi do kurzej ślepoty. Łagodniejsze objawy niedoborów to suchość i zgrubienie spojówek, zapalenie brzegów powiek, niedowidzenie o zmierzchu. Dodatkowo występuje nadmierne rogowacenie nabłonków.

Najwięcej witaminy A znajduje się w tłuszczach zwierzęcych: tranie, wątrobie, pełnotłustym mleku, maśle, śmietanie, serach oraz żółtkach. Prowitamina A w postaci karotenoidów występuje w warzywach i owocach o żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie, takich jak: marchew, papryka, dynia, morele, brzoskwinie.

Witamina D
Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Umożliwia wchłanianie wapnia i fosforanów w jelitach. Dodatkowo wzmacnia układ immunologiczny. Powstaje z prowitaminy w skórze człowieka pod wpływem promieniowania UV, a jej nadmiar magazynowany jest w wątrobie.

Niedobór tej witaminy jest szczególnie groźny dla niemowląt i dzieci, gdyż wywołuje krzywicę. U ludzi starszych natomiast niedobory manifestują się osteoporozą wynikającą ze złego przyswajania wapnia. Ponad 80 proc. witaminy D pochodzi z syntezy skórnej, pozostałe 20 proc. należy dostarczać z pożywieniem (produkty nabiałowe: jaja, sery, masło, mleko).

Witamina E
Należy do głównych przeciwutleniaczy. Zapobiega zmianom degeneracyjnym: miażdżycy, chorobom nowotworowym, procesom starzenia się komórek. Chroni wątrobę przed stłuszczeniem, przeciwdziała bezpłodności.
Najlepszym jej źródłem są oleje roślinne, kiełki i zarodki pszenicy, szpinak, sałata, kukurydza, żółtka jaj, masło, mleko.

Witamina K
Niezbędna jest do tworzenia czynników krzepnięcia krwi. Ponadto bierze udział w formowaniu tkanki kostnej, ma właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze. Niedobór witaminy K występuje rzadko, gdyż jest ona syntezowana przez florę bakteryjną przewodu pokarmowego.

Źródłami witaminy w diecie są: sałata, kalafior, kapusta, zielony groszek, fasola, pomidory, orzechy.


Zalecane dzienne spożycie witamin

witamina – kobieta > 60 r.ż / mężczyzna > 60 r.ż.
A -800 µg / 1000 µg
D – 10 µg / 10 µg
E – 10 mg / 10 mg
K – 1 µg / 1 µg
C – 60 mg / 70 mg
B1 – 1,4 mg / 1,5 mg
B2 – 2,0 mg / 2,2 mg
PP – 18 mg / 20 mg
B6 – 2,2 mg / 2,4 mg
B12 – 2,5 µg / 2,5 µg

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH