Spokój z natury

Spokój z natury


Klasyczne antydepresanty – ze względu na ich silne działanie – wydaje się wyłącznie z zalecenia lekarza. W ofercie aptecznej dostępna jest jednak cała gama łagodnych środków ziołowych poprawiających nastrój.

Stres, przemęczenie czy bezsenność mogą być niepokojącymi objawami. Można jednak powiedzieć, iż są one w pewien sposób symptomatyczne dla naszych czasów i trybu życia, jaki często prowadzimy. Szybkie tempo, nerwowa atmosfera w pracy, rozluźnienie więzi międzyludzkich wpływają na osłabienie naszej kondycji psychicznej. Coraz częściej pomocy szukamy w aptece, kupując środki uspokajające.

Dziurawiec
Preparaty z dziurawca stosuje się pomocniczo w stanach napięcia nerwowego, niepokoju oraz przy zaburzeniach snu. Antydepresyjne właściwości tej rośliny zawdzięczamy zawartym w nim hyperycynie i olejkowi eterycznemu. Trzeba jednak pamiętać, że dziurawiec może wywoływać objawy uboczne: nadwrażliwość na promienie słoneczne (odczyny rumieniowe, świąd), znużenie, niepokój, sporadycznie mdłości i bóle brzucha. Przeciwwskazaniem do stosowania preparatów z dziurawca jest nadwrażliwość na promienie UV. Środki te mogą także wchodzić w interakcje z innymi lekami, np. z pigułkami antykoncepcyjnymi.

Kozłek lekarski
Bardzo dobre działanie uspokajające wykazuje ziele kozłka lekarskiego, a dokładnie korzeń tej rośliny. Zawarte w nim związki zwane walepotriatami oddziałują na ośrodkowy układ nerwowy. Nasze nerwy koją także zawarty w kozłku olejek eteryczny i kwas walerenowy.

Melisa lekarska
Powszechnie stosowane na uspokojenie są napary z liści melisy. Ułatwiają one zasypianie, pomagają w stanach pobudzenia nerwowego i niepokoju. Szczególnie podatne na działanie melisy są osoby starsze.

Inne możliwości
Szukając ukojenia dla swoich nerwów, oprócz typowych preparatów ziołowych, do dyspozycji mamy także specyfiki homeopatyczne, środki zawierające magnez i lecytynę; można też skorzystać z doświadczeń aromaterapii.

Dostępne w zielarniach olejki aromaterapeutyczne mają właściwości uspokajające i łagodzące napięcie nerwowe. Stosuje się je drogą wziewną, za pomocą kominków aromaterapeutycznych, lub dodając do kąpieli. Na przykład: zapach rozmarynu pobudza siły witalne i zapobiega zmęczeniu, natomiast olejki lawendowy i pomarańczowy działają uspokajająco. Pomocne mogą się okazać także olejki: geraniowy, sandałowy i cytrynowy.

Po ciężkim, nerwowym dniu warto również zrobić sobie odprężającą kąpiel z dodatkiem wyciągu z kozłka lekarskiego, chmielu i melisy lub z igliwia sosny, jodły czy świerku.

Dobre rezultaty w łagodzeniu stresu i stanów depresyjnych przynosi także zażywanie witaminy B6 oraz magnezu. łagodzą one rozdrażnienie i korzystnie wpływają na układ nerwowy. Do produktów bogatych w te składniki należą m. in. kasza gryczana, wątróbka, banany i ryby.

Uwaga na interakcje
Stosując dostępne bez recepty ziołowe antydepresanty, trzeba to robić w sposób odpowiedzialny. Pamiętajmy, że niektóre z tych preparatów mogą wchodzić w interakcje z innymi lekami, dlatego zanim dokonamy zakupu skonsultujmy się z lekarzem lub farmaceutą.

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH