Fosfolipidy a leczenie wątroby

Fosfolipidy a leczenie wątroby


W leczeniu chorób wątroby wykorzystuje się m.in. pochodzące z nasion soi fosfolipidy. Efektem działania tych związków jest przywrócenie odpowiedniej aktywności enzymów błonowych i uzupełnienie istniejących ubytków powstałych wskutek procesu chorobowego. Zwiększenie w żółci poziomu fosfolipidów powoduje wzrost rozpuszczalności cholesterolu. Fosfolipidy biorą też udział w trawieniu tłuszczów i ułatwiają wchłanianie witamin w nich rozpuszczonych.

Fosfolipidy wykorzystuje się w leczeniu pomocniczym przewlekłych chorób wątroby, stanów uszkodzeń tego narządu spowodowanych alkoholem, niektórymi lekami lub substancjami toksycznymi oraz w terapii zaburzeń czynnościowych dróg żółciowych.

Odchudzanie – mania czy konieczność?
Szczupła sylwetka utożsamiana jest z atrakcyjnością, dobrą sytuacją zawodową i samozadowoleniem, co zostało określone jako tzw. „weightism”, czyli powszechne społeczne dążenie do szczupłości. Aby zredukować masę ciała, konieczne są: racjonalny sposób odżywiania i aktywność fizyczna.

Osiągnięcie optymalnej masy ciała i jej utrzymanie jest procesem długotrwałym, wymagającym wyeliminowania błędnych nawyków żywieniowych, regularności i samodyscypliny. Zmiana zachowań żywieniowych jest trudna, dlatego wiele osób woli inne sposoby redukcji masy ciała, np. stosowanie herbatek odchudzających czy diet publikowanych w popularnych czasopismach. Metody te najczęściej opierają się na redukcji kaloryczności, nie zwracając uwagi na zawartość podstawowych składników pokarmowych.

Redukcja masy ciała jest konieczna, gdy wskaźnik masy ciała, znany też jako wskaźnik Queteleta (BMI) ma wartość powyżej 25 (tabela).

O czym trzeba pamiętać?
Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, cukrzycy typu II, osteoporozy, niedożywienia i innych chorób. W celu utrzymania prawidłowej masy ciała warto pamiętać o:

  1. spożywaniu co najmniej czterech posiłków w ciągu dnia, a zwłaszcza śniadania,
  2. spożywaniu ostatniego posiłku na 2-3 godziny przed snem,
  3. przestrzeganiu zaleceń Piramidy Racjonalnego Żywienia,
  4. wypijaniu co najmniej 2 litrów płynów, zwłaszcza niegazowanej wody mineralnej,
  5. ograniczeniu spożycia produktów typu fast food, np. batoniki, czekoladki, hamburgery, zapiekanki,
  6. regularnej aktywności fizycznej min. 30 minut dziennie,
  7. przestrzeganiu zasady 4U: urozmaicenie, umiarkowanie, unikanie i uśmiech.
    Wiele osób, a szczególnie kobiet, dąży do redukcji masy ciała. Zbyt częste wahania masy ciała i restrykcyjne zachowania żywieniowe są szkodliwe dla organizmu i mogą doprowadzić do rozwoju zaburzeń związanych z odżywianiem, takich jak anoreksja, bulimia czy ortoreksja.

Konsultacja
prof. dr hab. Bruno Szczygieł


#Interpretacja wskaźnika masy ciała BMI

Wartość wskaźnika masy ciała BMI / Masa ciała
poniżej 16 – przewlekłe niedożywienie
16,0-18,4 – niedożywienie
18,5-24,9 – prawidłowa masa ciała
25-29,9 – nadwaga
30-39,9 – otyłość
powyżej 40 – otyłość olbrzymia

Aby wyliczyć dla siebie wartość wskaźnika Queteleta, należy skorzystać z wzoru:

BMI*=masa ciała[kg]/wzrost2[m]

Wzór można stosować dla osób powyżej 15. roku życia.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH