Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”: 8 i 22 października 2020

Na początku września Kapituła Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” podjęła decyzję, że tradycyjna Gala rozdania Nagrody Zaufania „Złoty OTS” – spotkanie środowiska ochrony zdrowia w Polsce – zostanie zamieniona na dwa mniejsze spotkania. Uroczyste wręczanie statuetek odbędzie się 8 i 22 października 2020 o godz. 16.00 w hotelu Sheraton. Laureaci Nagrody Zaufania „Złoty OTIS” to osoby wybitne i nietuzinkowe. Na ich sukces składają się codzienna praca, wytrwałość, dążenie do celu. Serdeczną atmosferą kameralnych spotkań chcemy zrekompensować Laureatom ponad półroczne oczekiwanie na ceremonię wręczenia Nagród Zaufania „Złoty OTIS 2020”.

Złodziej kości

Mleko i jego przetwory, ryby morskie oraz zielone warzywa to najważniejsze składniki diety zdrowej dla kości – podkreślają lekarze i dietetycy.

Osteoporoza jest przewlekłą chorobą, która charakteryzuje się spadkiem masy i gęstości tkanki kostnej i zanikaniem jej struktury. W rezultacie zwiększa się łamliwość kości.

Choroba ta najczęściej zdarza się u kobiet po 50. roku życia, które przeszły menopauzę i z tej przyczyny mają znacznie obniżony poziom hormonów płciowych. Osteoporoza występuje też u jednego na pięciu mężczyzn – częściej, niż rak prostaty.

Schorzenie to nie rozwija się nagle, ale przez wiele lat, w ukryciu. O jej istnieniu wiele osób dowiaduje się dopiero wówczas, gdy dozna złamania. Dlatego osteoporoza jest nazywana “cichym złodziejem kości”.

“Choć wiadomo, że czynniki genetyczne odgrywają ważną rolę w rozwoju osteoporozy, to trzeba pamiętać, że jej ryzyko można w dużym stopniu minimalizować dbając o kości już od najmłodszych lat” – podkreśla przewodnicząca Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka dr Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska. Jej zdaniem, przed rozwojem osteoporozy chroni zdrowy styl życia – stosowanie dobrej diety i aktywność fizyczna.
Do najważniejszych dla kości składników diety dr Kozłowska-Wojciechowska zaliczyła wapń, będący jednym z głównych budulców szkieletu oraz witaminę D, która odgrywa ważną rolę we wchłanianiu wapnia z pokarmu i w ten sposób wpływa na wzrost kości i ich dobry stan.

Zdaniem badaczki, najlepszym źródłem wapnia, którego powinniśmy sobie dostarczać ok. 1000 miligramów dziennie, jest mleko i jego przetwory. Nie da się go zastąpić innymi produktami, np. mlekiem sojowym, które wapnia nie zawiera. Z kolei największe ilości witaminy D są w tłustych rybach morskich, jak łosoś, makrela czy tuńczyk. Związek ten jest obecny również w mleku oraz powstaje w naszej skórze pod wpływem promieni słonecznych, “dlatego w okresie jesienno-zimowym, gdy dni są krótsze nie powinniśmy stronić od wystawiania twarzy na słońce” – zachęcała badaczka.

Wśród innych niezbędnych dla zdrowia kości składników żywności dr Kozłowska-Wojciechowska wymiena białko, witaminę K, magnez i cynk. Jej zdaniem, najlepiej gdy białko w naszej diecie jest w połowie pochodzenia roślinnego, a w połowie zwierzęcego. Nie można jednak dopuścić do przekarmienia białkiem, gdyż bardzo szybko uszkadza ono nerki. Za doskonałe źródło witaminy K badaczka uznała zielone warzywa, jak brokuły czy kapusta.
Więcej: Nauka w Polsce PAP

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH