Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
ziemniak czy kartofel

Ziemniak czy kartofel? Jak je jeść by służyły zdrowiu i sylwetce?

Poczciwy ziemniak… większość Polaków nie wyobraża sobie bez nich tygodnia, a nawet dnia. Statystyki wykazały, że ziemniaki są lubiane przez 80% Polaków, a więc bardzo często goszczą na polskich stołach. Aż 77% ankietowanych spożywa je kilka razy w tygodniu, 14% natomiast je ziemniaki codziennie!

Ziemniak jedzony w zdrowej formie pozwoli zachować prawidłową masę ciała!

Ziemniaki, swojego czasu, zyskały złą sławę. Mają jakoby być przyczyną częstego występowania nadwagi wśród społeczeństwa. Jak już zapewne wiele z nas wie, winne są dodatki – tłuste mięsa i sosy, a nie ziemniaki same w sobie! Ziemniak natomiast może przysłużyć się nie tylko naszemu zdrowiu, ale także… sylwetce! Klucz tkwi w sposobie ich przygotowania. Jaką technikę kulinarną wybrać i jak gotować ziemniaki, by zachowały swoje walory odżywcze i dietetyczne? Czy dieta ziemniaczana może być zdrowa? O tym opowie dietetyk Urszula Somow, ekspert kampanii „Ziemniaki czy kartofle?”.

“Ziemniaki często, choć niesłusznie, postrzegane są jako tuczące. Biorąc jednak pod uwagę ich zalety, kartofle mogą być bez obaw wykorzystywane w codziennym jadłospisie, z korzyścią zarówno dla zdrowia, jak i masy ciała. Ważne jest, jaką technikę kulinarną wybierzemy, oraz z jakimi dodatkami je połączymy” – mówi Urszula Somow, ekspert kampanii „Ziemniaki czy kartofle?”.

Większość, bo aż 2/3 Polaków uważa, że wie, jak przygotować kartofle, aby były zdrowe, nietuczące i zachowały większość swoich substancji odżywczych. Czy jednak te przekonania są słuszne i rzeczywiście wiemy, jak właściwie przyrządzać ziemniaki?

“100g upieczonego w skórce ziemniaka ma ok. 90 kcal, co czyni go produktem o umiarkowanej ilości energii. Ziemniaczany posiłek staje się wysokokaloryczny głównie z powodu skwarek, zawiesistych sosów lub dużej ilości masła, bądź podawanego razem z kartoflami smażonego, panierowanego kotleta, przy braku świeżych warzyw. To jedne z najczęstszych błędów, jakie popełniamy, wykorzystując ziemniaki w naszej kuchni” – uważa dietetyk.

Schłodź ziemniaki, by obniżyć ich kaloryczność!

Istnieje jeszcze inny, ciekawy sposób, który pozwoli zmniejszyć kaloryczność ziemniaków. Chodzi o ich schłodzenie (np. wstawienie do lodówki po ugotowaniu). Znajdująca się w ziemniakach skrobia, po takim zabiegu staje się oporna na działanie enzymów trawiennych. Ze względu na to, że staje się nieprzyswajalna, nasz organizm nie jest w stanie pozyskać z niej energii czy kalorii.

“Ugotowane i ostudzone ziemniaki nie tylko mają mniej kalorii, ale także zyskują wartości zdrowotne, m.in. pomagają kontrolować poziom glukozy po posiłku, korzystnie wpływają na stan mikroflory bakteryjnej, chronią przed niektórymi nowotworami i regulują poziom cholesterolu we krwi. Zimne kartofle idealnie sprawdzają się w sałatkach” – przekonuje ekspert kampanii „Ziemniaki czy kartofle?”.

Ziemniaki sycą na długo

Co ważne, ziemniaki, przy stosunkowo niedużej kaloryczności, odznaczają się wysokim indeksem sytości. Po zjedzeniu posiłku, w skład którego wchodzą kartofle, będziemy czuć się najedzeni przez długi czas, dzięki czemu zmniejszymy prawdopodobieństwo podjadania między posiłkami. To z kolei, bez wątpienia sprzyja utracie zbędnych kilogramów czy utrzymaniu prawidłowej wagi.

Z badań wynika, iż kartofle stanowią dla większości Polaków jedynie dodatek do obiadu. Nie jest zaskakujące, aż 80% respondentów spożywa ten posiłek zazwyczaj z ziemniakami!

ziemniaki czy kartofle
ziemniakiczykartofle.pl

 

“Jedząc obiad z ziemniakami, starajmy się ich nie smażyć i pamiętajmy, że o całkowitej kaloryczności decydować będą zastosowane techniki kulinarne oraz wybrane do posiłku dodatki. Podstawą większości dań powinny być warzywa, na przykład w postaci surówki lub w innej kolorowej formie. Startą marchewką czy cukinią możemy wzbogacić placki ziemniaczane, koniecznie pieczone, a nie smażone. Podobnie upiec można frytki lub łódeczki z ziemniaków, które w towarzystwie tymianku bądź rozmarynu będą smakowały wybornie. Sprawdźmy też warzywne zapiekanki z ziemniakiem oraz zupy krem z dodatkiem kartofli – to pyszne sposoby na zachowanie zdrowia i zgrabnej sylwetki” – podkreśla dietetyk Urszula Somow.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Źródło: Informacja prasowa / ziemniakiczykartofle.pl

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH