WNKT zdrowe kwasy tłuszczowe


Słowo „tłuszcz” ma w potocznym znaczeniu wyłącznie negatywne konotacje. Kojarzy się z otyłością, chorobami i niemodnym wyglądem.

Tłuszcze, zwłaszcza zwierzęce, zawierają znaczną ilość kwasów nasyconych, które są przyczyną rozwoju takich chorób, jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca.

Omega-3 WNKT

W drugiej połowie lat 70. XX wieku naukowcy badali nawyki żywieniowe Eskimosów grenlandzkich. Stwierdzili, że tworzą oni grupę ludzi o niskiej umieralności z powodu chorób krążenia. Śmiertelność ta wynosi 7 procent, podczas gdy w Europie i USA to niemal połowa wszystkich zgonów. Badania wykazały brak zmian miażdżycowych oraz małą zapadalność na takie choroby, jak cukrzyca czy łuszczyca.

Dlaczego Eskimosi mają nad nami taką kolosalną przewagę?
Otóż ich dieta w około 40 procentach składa się z tłuszczów pochodzących z mięsa zwierząt morskich, które stanowią niemal jedyne źródło specyficznych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT) z grupy omega-3, niezbędnych dla zdrowia i życia człowieka.

Dlaczego są niezbędne?

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT) i należące do nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to substancje, których organizm ludzki nie potrafi produkować sam. Dostarczanie ich wraz z pożywieniem jest konieczne, ponieważ stanowią integralny składnik tkanek, a ich niedobór prowadzi do zaburzeń w budowie i funkcjonowaniu systemu nerwowego, wpływa na powstawanie i rozwój infekcji, chorób serca i układu krążenia, chorób nowotworowych. WNKT są składnikiem błon komórkowych. Stanowią źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E i K. Wysoka zawartość WNKT przeciwdziała przedwczesnym porodom i niskiej masie urodzeniowej noworodków, a w mleku matki karmiącej zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych dziecka.
A zatem WNKT decydują o stanie zdrowia człowieka od poczęcia do śmierci.

Najważniejsze lecznicze działanie tłuszczów to:

  • regulacja układu sercowo-naczyniowego (działają przeciwmiażdżycowo, przeciwzapalnie, przeciwzakrzepowo,
  • hamują nadmierną kurczliwość naczyń krwionośnych, stabilizują pracę mięśnia sercowego, powodując spadek groźnych dla życia zaburzeń rytmu serca,
  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi,
  • pobudzanie układu odporności,
  • czynności hormonów,
  • udział w tworzeniu i funkcjonowaniu neuroprzekaźników,
  • udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, zwłaszcza mózgu i narządu wzroku,
  • wpływ na funkcjonowanie nerek,
  • wpływ na metabolizm tłuszczów (obniżają stężenie cholesterolu oraz szkodliwych trójglicerydów),
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na raka.

Pamiętajmy!

Głównym źródłem NNKT są produkty pochodzenia roślinnego, a zwłaszcza oleje roślinne (szczególnie słonecznikowy i sojowy). Dużo NNKT znajdziemy również w niektórych orzechach i pestkach, najwięcej w orzechach włoskich, pestkach słonecznika, dyni, siemieniu lnianym, nasionach maku, sezamu i wiesiołka. Jedynym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT) są natomiast algi morskie oraz tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź, halibut).

Dietetycy od dawna zalecają zwiększenie spożycia ryb kosztem czerwonego mięsa. Powinniśmy zjadać 300 g ryb tygodniowo, a więc 2-3 razy w tygodniu. Możemy także uzupełniać dietę dostępnymi na rynku preparatami.
Powinny o tym pamiętać zwłaszcza kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH