warzywa i owoce sezonowe

Warzywa i owoce sezonowe – dla zdrowia, urody i szczęścia!

Lato to najlepszy sezon pod względem dostępności świeżych owoców i warzyw. To właśnie wtedy zaleca się włączenie do diety jak największej ich ilości. Warzywa i owoce sezonowe niosą ze sobą bowiem ogrom korzyści dla zdrowia. Zrezygnujmy z ciężkich potraw, a postawmy na lekkie i proste dania warzywno-owocowe. Polskie, sezonowe warzywa i owoce smakują równie dobrze jedzone na surowo jak i grillowane, gotowane czy pieczone. Przeczytajcie o sposobach na ich wykorzystanie oraz o tym, jak wpływają na nasz nastrój. 

Lato czyli… niekończące się Polaków grillowanie

Grillowanie to z pewnością jedna z ulubionych i najbardziej popularnych aktywności Polaków latem. Wszyscy wprost uwielbiamy potrawy przyrządzane na grillu, ale przede wszystkim wiążące się z tym spotkania z rodziną i przyjaciółmi, które w bardzo pozytywny sposób wpływają na poczucie szczęścia i ogólnego dobrostanu. Warzywa i owoce sezonowe mogę tylko dopełnić ten efekt.

– Zachęcam, aby połączyć przyjemne z pożytecznym – wybierzmy się z rodziną czy przyjaciółmi za miasto, a do jedzenia przygotujmy sałatkę z kolorowych grillowanych warzyw (np. cukinii, papryki czy bakłażana) z dodatkiem kurczaka. Poza białkiem, którego źródłem jest mięso, taka lekka sałatka dostarczy odpowiedniej porcji błonnika na lepsze trawienie, beta-karotenu na bezpieczniejsze opalanie, a także potasu – do utrzymania równowagi elektrolitowej w upalne dni. Im bardziej kolorowo będzie na talerzu, tym więcej witamin i minerałów znajdzie się w naszym organizmie – mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, specjalista ds. żywienia, ekspertka kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Makaron tuczy? Być może, ale nie ten z cukunii!

Dla wegetarian, osób odchudzających się czy tych zwyczajnie dbających o swoje zdrowie, cukinia, stała się grillowym klasykiem. Jest lekkostrawna, delikatna w smaku, a przy tym zawiera dużo witamin – C, A, K oraz witaminy z grupy B – oraz składników mineralnych – magnez, potas, żelazo etc. Przeczytajcie jak w inny sposób przyrządzić to wartościowe warzywo.

– Cukinia nie musi nam się kojarzyć wyłącznie z dodatkiem do leczo czy potrawką z piekarnika. Możemy ją podać także w formie makaronu! Długie, cienkie nitki uzyskamy za pomocą specjalnej obieraczki lub temperówki. Cukiniowy makaron doskonale będzie komponował się z kurczakiem w towarzystwie łagodnego sosu śmietanowego. Danie efektowne, proste w wykonaniu i niesamowicie smaczne.

Cukinia to z pewnością świetna propozycja na grilla i nie tylko. Nie zapominajmy też o innych sezonowych warzywach, takich jak bakłażan, papryka, pomidory, ogórki, rzodkiewka, botwinka etc.

Co na zdrowy deser?

– Moja deserowa propozycja na lato to czereśnie pod lekkim biszkoptem i własnoręcznie przygotowany kisiel porzeczkowy – proponuje ekspertka kampanii.

Obok warzyw pamiętajmy też o owocach sezonowych. Latem smakują szczególnie. Są słodkie, lekkostrawne i bogate w rozmaite witaminy i minerały. Czereśnie np. mają właściwości oczyszczające. Regulują przemianę materii, są bogate w potas, który korzystnie wpływa na pracę serca i nerek, a także w żelazo, wapń i jod. Witamina B5 w nich zawarta jest pomocna w leczeniu artretyzmu. Witaminy C i PP, a także garbniki i żelazo działają tonizująco i antybakteryjnie. Są zatem szczególnie wskazane przy cerze tłustej i trądzikowej. Czereśnie mają też działanie odmładzające ze względu na dużą zawartość antyoksydantów pomagających zwalczać wolne rodniki. Czerwone porzeczki z kolei są bogate w pektyny, które odgrywają dużą rolę w kontrolowaniu poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Mają działanie przeciwzapalne, antybakteryjne, regulują przemianę materii, są pomocne przy niewydolności wątroby, zgadze czy problemach żołądkowo-jelitowych.

– Żółte, różowe, czerwone, ciemnoczerwone oraz prawie czarne – takie odmiany czereśni możemy spotkać na lokalnych bazarach czy w pobliskich warzywniakach. Słodkie polskie czereśnie w połączeniu z lekkim biszkoptem to wspaniały duet, który sprawdzi się jako deser podczas letniego sezonu – mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska. – Chcecie poznać przepis na to, aby poprawić sobie nastrój? – Domowy kisiel porzeczkowy! Owoce te są cenne zarówno dla zdrowia, jak i urody – przekonuje.

Źródło: Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych

Wypowiedzi: Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska – specjalista ds. żywienia i ekspertka kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Więcej informacji o kampanii:
www.warzywaiowocenaszczescie.pl
www.facebook.com/warzywaiowocenaszczescie

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH