Radość i obowiązek


O dziecko troszczymy się od pierwszych chwil życia, kiedy tylko pojawi się na świecie. Czuła opieka powinna towarzyszyć także maleństwu w brzuchu mamy. Planując ciążę, trzeba się do niej przygotować, zadbać o zdrowie ciała i ducha.

Ważne jest uregulowanie trybu życia, unikanie stresów, wysypianie się, wypoczynek na świeżym powietrzu i regularne, urozmaicone posiłki.

Zanim zdecydujesz się na dziecko
W okresie poprzedzającym ciążę i w jej pierwszym trymestrze musimy pamiętać o przyjmowaniu kwasu foliowego. Należy on do grupy witamin B i odpowiada za prawidłowe formowanie się rdzenia kręgowego płodu. Jego niedobór może spowodować poważne wady rozwojowe – uniemożliwiające życie bezmózgowie i rozszczep kręgosłupa, który powoduje paraliż i upośledzenie umysłowe, a więc choroby, które doprowadzą do śmierci dziecka lub do trwałego kalectwa.

Źródłem kwasu foliowego są warzywa ciemnozielone i pomarańczowe (np. fasolka, szparagi, sałata, marchew), pomarańcze i banany oraz wątróbka. Niestety, długie przechowywanie żywności i obróbka termiczna niszczą tę witaminę, dlatego jej ilość dostarczana w diecie nie wystarcza. Lekarze apelują do wszystkich kobiet, które zamierzają być matkami, oraz tych, które mogą zajść w ciążę, aby codziennie przyjmowały 0,4 mg kwasu foliowego. To znacznie przekracza ramy zwykłej diety (musielibyśmy zjeść np. 1-2 kg szpinaku). Doskonałym zabezpieczeniem przed wadami cewy nerwowej jest przyjmowanie tabletek zawierających kwas foliowy, szczególnie wtedy, gdy rozwija się układ nerwowy dziecka, czyli do 12. tygodnia ciąży.

Ważne witaminy
W diecie przyszłej mamy powinny się także znaleźć: niezbędne do rozwoju i wzrostu tkanek białko (mięso, ryby, jaja), wapń, który jest budulcem kości, żelazo zapobiegające częstej u ciężarnych niedokrwistości oraz witaminy i minerały. Odpowiednia ilość witamin i składników mineralnych jest niezbędna do prawidłowego przebiegu ciąży i karmienia piersią.
Trzeba wymienić witaminy z grupy B, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i biorące udział w wielu przemianach metabolicznych (np. krwiotwórcza witamina B12). Znajdują się one w pełnoziarnistym pieczywie i mleku.
Istotna jest również witamina C, która zwiększa przyswajalność żelaza, ma wpływ na rozwój tkanek płodu i zwiększa odporność organizmu. Nie jest magazynowana w organizmie, dlatego trzeba przyjmować ją codziennie – znajduje się w owocach cytrusowych, zielonych warzywach (pietruszka) lub sokach owocowych.
Witaminy C i E są antyoksydantami, czyli uwalniają organizm od wolnych rodników, niebezpiecznych dla zdrowia i przyśpieszających starzenie się ustroju.
Witamina D wraz z cynkiem i wapniem dba o prawidłowe „tworzenie się” kości, ich właściwą budowę, która pozwoli maluszkowi prawidłowo się rozwijać. Ponieważ dziecko czerpie wapń z organizmu matki, zwiększone spożycie witaminy D i wapnia zabezpieczy kości i zęby ciężarnej przed demineralizacją.

Suplementacja

Ułożenie diety zawierającej odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych może być skomplikowane ze względu na stratę tych elementów, następującą w czasie przetwarzania żywności i długiego przechowywania składników. Odpowiednią suplementację witamin i minerałów zapewnią preparaty profilaktyczne, przeznaczone dla kobiet w ciąży i karmiących matek. Są dostosowane do potrzeb kobiety w tak ważnym dla niej czasie, zawierają zwiększoną ilość witamin z grupy B, żelaza, witaminy C, wapnia itp., natomiast ilość składników niewskazanych w ciąży (np. wit. A) jest niewielka i zabezpiecza tylko podstawowe potrzeby organizmu.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH