Racjonalne odchudzanie

Racjonalne odchudzanie


Niezdrowe nawyki żywieniowe, przetworzona żywność, brak ruchu, nałogi, a także codzienny stres powodują, że o piękny wygląd, sprawne ciało i związane z tym dobre samopoczucie coraz trudniej.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) grozi nam epidemia otyłości. Okazuje się, iż w krajach wysoko rozwiniętych już ponad połowa osób dorosłych ma problemy z nadmierną masą ciała. Wiąże się to z pogorszeniem jakości życia, a nawet jego skróceniem.

Prawidłowa masa ciała
Istnieje kilka sposobów określania prawidłowej masy ciała. Najbardziej powszechną i najprostszą metodą jest określanie wskaźnika BMI (indeks masy ciała). Obliczamy go, dzieląc masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podniesiony do kwadratu (podany w metrach). Wynik od 18,5 do 24,9 oznacza prawidłową masę ciała, od 25,0 do 29,9 – nadwagę, a powyżej 30,0 – otyłość. Przy interpretacji wskaźnika BMI nie należy zapominać o cechach osobniczych, takich tak budowa ciała. Osoby o mocno rozbudowanej tkance mięśniowej będą ważyły więcej niż osoby z mniejszą masą mięśniową.

W specjalistycznych gabinetach lekarskich i dietetycznych powszechną metodą jest również ocena ilości tkanki tłuszczowej oraz jej rozmieszczenia w organizmie. Metoda ta jest obecnie uważana za najprecyzyjniejszy wskaźnik otyłości.

Przyczyny tycia
Nierzadko z zazdrością patrzymy na koleżanki, które pomimo niezbyt zdrowych nawyków żywieniowych oraz małej aktywności fizycznej są szczupłe, podczas gdy dla nas chwile zapomnienia wiążą się z niebezpieczeństwem rychłego przybrania na wadze. Skąd się biorą te różnice? Stąd, że wśród ludzi występuje różna tendencja do przyrostu masy ciała.

Rozróżniamy dwa rodzaje otyłości: pierwotną i wtórną. Pierwsza z nich w około 40 proc. jest warunkowana przez czynniki genetyczne. Do jej powstawania przyczyniają się także czynniki fizjologiczne, np. wiek (z wiekiem tendencja do tycia wzrasta, obniża się jedynie na starość), różnice w odczuwaniu głodu i sytości, styl życia, dieta oraz czynniki psychologiczne. Nierzadko bywa, że osoba z nadwagą, spożywając nadmierne ilości pokarmu, odreagowuje smutek i niepowodzenia.

Kobiety dużo łatwiej i szybciej gromadzą tłuszcz. Wiąże się z tym działanie hormonów – estrogenów. Poza tym u kobiet występuje znacznie mniej tkanki mięśniowej w porównaniu z mężczyznami. Jednak otyłość typu brzusznego, która najczęściej występuje u panów, jest o wiele groźniejsza dla zdrowia i życia.

Przyczyną otyłości wtórnej mogą być zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego, wady chromosomalne (zespół Downa, zespół Turnera), zaburzenia endokrynologiczne (np. niedoczynność tarczycy) oraz zażywanie niektórych leków, w tym glikokortykosteroidów, estrogenów i progesteronu.

Odchudzanie
Jeśli podejmowane do tej pory próby odchudzania nie przyniosły pożądanego efektu, jeśli brak nam silnej woli lub wiedzy na temat racjonalnego odchudzania, warto pomyśleć o profesjonalnych ośrodkach, w których wykwalifikowani dietetycy pomogą dobrać dietę i będą czuwać nad jej realizacją. Osoby otyłe, u których wystąpiły już powikłania związane z otyłością (choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca itd.), powinny się odchudzać zawsze pod okiem lekarza ze względu na konieczność wykonania dodatkowych badań diagnostycznych oraz stałego monitorowania stanu zdrowia.

(Nie)bezpieczne diety
Niezadowolone ze swojego wyglądu i samopoczucia osoby często sięgają po różnego rodzaju „niezawodne” diety-cud. Niestety, najczęściej nie są one przygotowane przez profesjonalistów i nierzadko bywa, że ich skutkiem jest zachwianie równowagi energetycznej organizmu oraz niedobory określonych substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych. Należy pamiętać o tym, że każda dieta powinna pozostać pełnowartościowa, tzn. dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Trudno o uzyskanie tego efektu w przypadku tzw. diet jednoskładnikowych, „optymalnych” (np. diety Kwaśniewskiego) czy głodówek.

Racjonalna dieta stosowana w celu zmniejszenia masy ciała u osób z nadwagą lub otyłych to dieta ubogoenergetyczna. Na przykład osobom o małej bądź umiarkowanej aktywności fizycznej dostarcza ona 1000 kcal zamiast 2000-2500 kcal dziennego zapotrzebowania. Pamiętajmy, że tego rodzaju dieta powinna nam dostarczać odpowiednią ilość białka, a także witamin i składników mineralnych, przy zmniejszonej podaży tłuszczów i węglowodanów.

Obniżenie masy ciała powinno odbywać się w sposób łagodny (około 0,5-1,0 kg na tydzień), aby nie doszło do efektu jo-jo oraz pogorszenia stanu zdrowia. Powinniśmy ponadto nauczyć się jeść wolniej oraz spożywać lekkie posiłki 4-5 razy w ciągu dnia. Długie przerwy w jedzeniu powodują, że zjadamy potem więcej niż potrzebujemy. W prawidłowej diecie niezbędna jest obecność produktów zawierających błonnik (warzywa, owoce, kasze i pieczywo pełnoziarniste). Wszystkie inne produkty powinny być zjadane w umiarkowanych ilościach.

Na samej diecie odchudzającej sprawa się jednak nie kończy. Nowe nawyki żywieniowe powinny wejść nam w krew, w przeciwnym razie problem nadwagi powróci.

Suplementy diety
Na rynku istnieje obecnie bardzo dużo leków oraz suplementów diety dostępnych bez recepty, wykorzystywanych do redukcji masy ciała. Należy pamiętać, że nie zastąpią one racjonalnej diety oraz ruchu, mogą jedynie wspomóc ich efekty. Zazwyczaj nie są one szkodliwe, jednak ich nadużycie lub ignorowanie przeciwwskazań może powodować poważne problemy zdrowotne.

Nagminnym błędem jest nadużywanie, szczególnie przez młode osoby, środków przeczyszczających. Z ich działaniem wiąże się usuwanie wody z organizmu, co w przypadku zbyt częstego stosowania może powodować odwodnienie. Często wybieranym środkiem jest chrom, występujący w postaci preparatów jednoskładnikowych lub złożonych. Pełni on w organizmie szereg ważnych funkcji, wpływa m.in. na metabolizm cukrów oraz lipidów. Jego nadmiar może jednak zaburzać działanie insuliny lub stymulować powstawanie nowotworów.

Dużą grupę stanowią również środki wywołujące uczucie sytości. Należą do nich preparaty zawierające błonnik. Szeroko stosowane są także środki poprawiające przemianę materii, m.in. te zawierające ocet jabłkowy, wyciąg z ananasa, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz kreatynę.

Pamiętajmy, że suplementy diety mogą jedynie wspomóc nas w walce ze zbędnymi kilogramami. Nie oczekujmy więc cudów.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH