Owoce dla dzieci - dieta dziecka

Owoce dla dzieci – jak je wprowadzić do diety malucha?

Owoce dla dzieci – jak je wprowadzić do diety malucha?
5 (100%) 6 votes

Są doskonałym źródłem witamin, błonnika oraz wielu związków organicznych, które wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizmu dziecka. A przy tym są soczyste i pyszne. Ich kształt, kolory i zapach działają zachęcająco dla dzieci – do próbowania, dotykania. Owoce dla dzieci są bardzo ważnym, zaraz po warzywach, składnikiem zrównoważonej diety. Jak wprowadzić owoce do diety dzieci, aby były uzupełnieniem prawidłowego żywienia?

Owoce dla dzieci zalecane przez ekspertów

Według zaleceń ekspertów w 3. tygodniu rozszerzania diety do jadłospisu niemowlęcia należy wprowadzić owoce. Na początku zaczynamy od jednej porcji dziennie, z upływem czasu stopniowo zwiększając ich udział w diecie. Należy pamiętać, aby konsystencja owocowych posiłków była dopasowana do wieku dziecka oraz jego umiejętności spożywania posiłków. Zacznijmy od podawania ich w formie delikatnych przecierów. 

Organizm małego człowieka posiada wyjątkowe potrzeby i jest szczególnie wrażliwy na wpływ czynników zewnętrznych, w tym także spożywanej żywności. Kluczowa na tym etapie jest odpowiednia jakość i bezpieczeństwo podawanych produktów. Powinny one spełniać rygorystyczne normy jakości  – żywność poddawana jest wielu kontrolom, nie zawiera konserwantów ani sztucznych barwników, a jej konsystencja odpowiada wymaganiom niemowlęcia na każdym etapie jego rozwoju.

Dziecku powyżej 12. miesiąca życia, które ma już rozwiniętą umiejętność żucia i gryzienia, należy podawać 4 porcje owoców dziennie. Warto pamiętać, że jedna porcja owoców dla malucha to np. pół brzoskwini, garść malin, duża śliwka, pół jabłka czy gruszki.

Soki owocowe nie zastąpią świeżych owoców

Zjedzenie owocu powoduje większe uczucie sytości, niż wypicie zbliżonej ilości soku (o podobnej wartości energetycznej), ponieważ soki zawierają znacznie mniej błonnika, w tym pektyn. Nie powinniśmy więc zastępować zalecanej dawki owoców sokami owocowymi. Soki też nie powinny stanowić funkcji osobnego posiłku. Warto pamiętać, że do zaspokajania pragnienia zawsze powinna służyć woda.

Wybierajmy sezonowe owoce

Truskawki, maliny i agrest zawierają dużo witaminy C. Jabłka są źródłem błonnika, który obniża poziom złego cholesterolu oraz wspomaga prawidłowe trawienie. Jagody działają korzystnie na wzrok. Prawdziwą witaminową bombą są jednak czarne porzeczki – 100 gramów tego owocu zawiera 3 razy więcej witaminy C niż taka sama ilość truskawek. Porzeczki zawierają również sporo potasu, magnezu, żelaza, a także błonnika pokarmowego. Zawsze przed podaniem dziecku owoców pamiętajmy o ich dokładnym umyciu.

 

4 porcje owoców, ale… 5 porcji warzyw

Wśród jednych z najczęściej popełnianych błędów żywieniowych jest niedobór warzyw. Występuje u niemal 90% dzieci po pierwszym roku życia! Ważne więc, żeby jednocześnie nie zapominać o warzywach, których każdego dnia małe dzieci powinny spożywać więcej niż owoców. To podstawa racjonalnego odżywiania w diecie dziecięcej


Źródło: informacja prasowa / 1000dni.pl

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH