oleje roślinne

Olej słonecznikowy, lniany, rzepakowy – moc olejów roślinnych

Olej słonecznikowy, lniany czy rzepakowy to skarbnica niezbędnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, gdyż ten nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć. Jaka jest ich rola w codziennej diecie i jak możemy wykorzystywać cenne oleje w naszej kuchni? Poniżej kilka faktów na temat wartości olejów roślinnych, o których opowiada ekspert z dziedziny zdrowia: mgr inż. Iwonna Niegowska.

Olej rzepakowy

Początkowo, rzepak był uprawiany w starożytnej Grecji, Rzymie, Chinach i Japonii. W średniowieczu zaczął być rozpowszechniany na kolejne regiony Europy, aż w końcu przekroczył północną granicę Alp. Z czasem olej rzepakowy stawał się coraz bardziej popularny w Europie północnej, w tym też w Polsce. Jego spożycie zaleca się populacji zamieszkującej nasz region klimatyczny z uwagi na zawartość zarówno kwasów tłuszczowych Omega-3 jak i Omega-6.

„Polacy często chorują na choroby krążenia, a jedną z głównych przyczyn ich występowania jest nieprawidłowa dieta, bogata w nasycone kwasy tłuszczowe. Potwierdzają to m.in. ostatnie wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda. Rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Żywności, a także innych wiodących instytucji zajmujących się określaniem zaleceń żywieniowych na świecie są takie, że powinno się tych kwasów nasyconych spożywać jak najmniej. Który rodzaj oleju zawiera ich najmniej? Właśnie olej rzepakowy. Przykładowo, w porównaniu do cieszącej się bardzo dużą popularnością oliwy z oliwek – aż dwa razy mniej. Ponadto Polacy, w odniesieniu np. do mieszkańców krajów śródziemnomorskich, jedzą także bardzo małe ilości ryb, będących źródłem korzystnych dla zdrowia kwasów Omega-3. Muszą więc uzupełniać niedobory tych tłuszczów przy pomocy innych źródeł pokarmowych. I znowu – doskonałym źródłem tych kwasów jest właśnie olej rzepakowy” – mówi ekspert kampanii edukacyjnej „Zdrowe tłuszcze”, Iwonna Niegowska.

Olej słonecznikowy

Największą popularnością cieszył się w Anglii i Rosji. Obecnie został rozpowszechniony na wiele krajów Europy, a w Polsce jest drugim, najchętniej wybieranym olejem. Najpewniej wynika to z faktu, iż olej słonecznikowy ma szerokie zastosowanie w kuchni. Na jego korzyść przemawia też delikatny i neutralny zapach i smak. Charakteryzuje się dużą zawartością kwasów tłuszczowych Omega-6, a także największą wśród najpopularniejszych olejów, zawartością witaminy E, nazywaną inaczej “witaminą młodości”.

„Olej słonecznikowy to bardzo dobre źródło kwasów tłuszczowych Omega-6, które wykazują pozytywny wpływ na działanie naszego serca. Charakteryzuje się on także bardzo niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, a więc wpisuje się w światowe zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów w diecie. Zdecydowanie lepiej wykorzystywać go w swojej kuchni w potrawach przygotowywanych na zimno, unikając smażenia i podgrzewania na nim dań, przez co mógłby on stracić swoje składniki odżywcze” – podkreśla Niegowska.

Olej lniany

Stał się popularny już w starożytnej Grecji i Rzymie. Nasiona lnu, z których jest wytwarzany olej, charakteryzują dużą zawartością tłuszczu, bo aż 45%. Są to korzystne dla zdrowia kwasy Omega-3 i Omega-6. Olej lniany pozyskiwany jest w bardzo niskiej temperaturze, a po otwarciu powinien być przechowywany w ciemnym, chłodnym i suchym miejscu, najlepiej w lodówce. Optymalna temperatura jego przechowywania wynosi od 4⁰ do 10⁰C, a maksymalny czas przechowywania to 3 miesiące.

„Olej lniany jest bardzo wskazany do spożycia w codziennej diecie. Wykazuje właściwości korzystne dla zdrowia, przede wszystkim dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należy jednak pamiętać o przechowywaniu go w chłodnym i zaciemnionym miejscu – jest to ważne, gdyż na skutek działania promieni słonecznych kwasy tłuszczowe Omega-3 gwałtownie się utleniają…” – mówi żywieniowiec.

Olej lniany – zastosowanie

Ze względu na niską temperaturę dymienia, oleju lnianego nie powinno się podgrzewać. W żadnym wypadku nie nadaje się on też do smażenia. Poddanie go działaniu wysokiej temperatury powoduje, że traci wszystkie swoje dobroczynne właściwości. W zasadzie, powinno się go używać jedynie na zimno – można go wykorzystywać np. jako dressing do sałatek, surówek, sosów, czy jako dodatek do pieczywa.

Oleje w zbilansowanej diecie

Warto wiedzieć, że oleje roślinne stanowią ważny element zbilansowanej diety. Są źródłem niezbędnych dla organizmu kwasów tłuszczowych, które nie mogą być przez niego samodzielnie wyprodukowane. Tym bardziej, ważne jest, by dostarczyć ich sobie w odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem, nie zapominając jednocześnie o kupowaniu olejów wysokiej jakości.

Źródło: Informacja prasowa / yellowcups.pl 

https://natarczyce.pl

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH