Szanowni Państwo,
Ze względu na epidemię, ulegnie zmianie termin XVII Gali Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”, planowanej pierwotnie na 16 kwietnia 2020.
O nowym terminie i miejscu dorocznej ceremonii, poinformujemy najszybciej jak będzie to możliwe.
Za niedogodności przepraszam, za zrozumienie dziękuję
Paweł Kruś, przewodniczący Kapituły Nagrody
Jedz i bądź zdrów!

Jedz i bądź zdrów!


Wszystko wskazuje na to, że rarytasy polskiej kuchni lepiej jeść tylko od święta. Jeśli chcemy przedłużyć sobie życie, musimy przestawić się na dietę śródziemnomorską.

Dieta śródziemnomorska zmniejsza ryzyko chorób serca, obniża ciśnienie, zmniejsza poziom złego cholesterolu (LDL), a zwiększa dobrego (HDL). Zapobiega też otyłości, cukrzycy typu 2 i niektórym typom nowotworów. Jest często polecana przez dietetyków osobom, które chcą schudnąć nie narażając się na efekt jo-jo.

Badanie Siedmiu Krajów
W latach 70. ubiegłego wieku przeprowadzono tzw. Badanie Siedmiu Krajów. Porównano w nim wpływ sposobu odżywiania się na występowanie miażdżycy i chorób serca. Okazało się, że najmniej zachorowań jest w krajach basenu Morza Śródziemnego. Tamtejsza dieta jest bogata w tłuszcze roślinne, zwłaszcza oliwę z oliwek, a uboga w tłuszcze zwierzęce. Naukowcy doszli do wniosku, że bardzo ważnym składnikiem jest również błonnik pokarmowy czy polifenole, związki o właściwościach przeciwutleniających, występujące w owocach, warzywach, orzechach i oliwie z oliwek.

Siedem zasad głównych
Stosując dietę śródziemnomorską pamiętaj o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, zamieniaj tłuszcze zwierzęce na roślinne. Używaj oliwy z oliwek, która zawiera najwięcej tłuszczów jednonienasyconych, obniżających poziom cholesterolu LDL. Jest też bogata w witaminę E, która działa przeciwnowotworowo. Oliwę najlepiej dodawać do sałatek, zup lub jeść z pieczywem. Podobne do niej właściwości ma bezerukowy olej rzepakowy. Do smarowania pieczywa używaj miękkich, wysokogatunkowych margaryn niezawierających tłuszczów trans.

Po drugie, często jedz produkty zbożowe. Kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, płatki owsiane, makarony (najlepiej z mąki z pełnego przemiału lub pszenicy durum, gotowane al dente), pełnoziarnisty chleb nie tylko dostarczają energii, ale też jest w nich dużo wartościowego białka roślinnego i witamin z grupy B, błonnika pokarmowego i składników mineralnych. Zawarty w nich błonnik obniża poziom złego cholesterolu i wiąże metale ciężkie, a więc oczyszcza organizm z kancerogennych toksyn.

Po trzecie, pamiętaj, by kilka razy dziennie jeść warzywa i owoce. Nie muszą to być owoce południowe, równie dobre są polskie owoce bogate w witaminy, składniki mineralne i przeciwutleniacze. Bardzo cenne są też rośliny strączkowe, np. fasola, bób, soczewica. Dostarczają one wartościowego białka, witamin oraz składników mineralnych.

Po czwarte, zastępuj mięso rybami. Zawierają one wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Działają one przeciwmiażdżycowo, obniżają poziom trójglicerydów, które obok cholesterolu LDL są przyczyną miażdżycy. Ponadto poprawiają odporność, pamięć, koncentrację i są bardzo korzystne dla mózgu. Najwięcej omega-3 jest w tłustych rybach morskich, m.in. w halibucie, łososiu, makreli.

Po piąte, używaj przypraw, takich jak czosnek, cebula, bazylia, rozmaryn, tymianek, szałwia, kminek. Zawierają one silne przeciwutleniacze chroniące przed miażdżycą oraz związki chroniące przed nowotworami. Zastępuj nimi sól, która podnosi ciśnienie.

Po szóste, jedz z umiarem produkty mleczne, które są najbogatszym źródłem wapnia. Pij codziennie jogurt, kefir lub maślankę. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego są bardzo korzystne dla zdrowia. Zapobiegają m.in. biegunkom, regulują pracę przewodu pokarmowego, wspomagają odporność, a wapń nie tylko chroni kości, ale również zabezpiecza przed nadciśnieniem czy chorobą wieńcową.

Po siódme, czasem skuś się na kieliszek czerwonego wina lub sok z czarnych porzeczek. Są one bogate w polifenole działające przeciwzakrzepowo i przeciwmiażdżycowo. Oprócz tego pij dużo niegazowanej wody mineralnej.

konsultacja: doc. dr hab. n. med. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH