Cenna witamina D

Cenna witamina D


W ostatnich latach badania nad witaminą D pokazały jak niezwykle istotną rolę odgrywa ona w naszym organizmie – od utrzymania zdrowych kości i mięśni, przez prawidłowy rozwój komórek, aż po prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Nazywana jest witaminą życia, ponieważ wpływa na wiele procesów życiowych.

Szybkie tempo życia, codzienne obowiązki, stres, zła dieta – to tylko niektóre z przyczyn wielu chorób cywilizacyjnych, które dotykają coraz więcej kobiet. Depresja, problemy hormonalne czy rak piersi dotyczą kobiet na całym świecie. Coraz więcej lekarzy dostrzega jak ważną rolę w zapobieganiu wielu chorobom odgrywa witamina D i jej odpowiedni poziom w organizmie. Liczne badania pokazują, że osoby z właściwym poziomem tej witaminy mają niższe ryzyko zachorowania na raka, osteoporozę, depresję oraz rzadziej cierpią na problemy hormonalne czy zespół napięcia przedmiesiączkowego. Niestety, jak pokazują badania blisko 90 proc. społeczeństwa cierpi na niedobór witaminy D. – W krajach wysoko rozwiniętych niedobór witaminy D ma charakter pandemiczny i wynika ze stylu życia, gdzie ekspozycja na słońce jest niewystarczająca, a w naszej szerokości geograficznej, w okresie jesienno-zimowym wręcz niemożliwa. Dodatkowo nie jesteśmy w stanie uzupełnić tego niedoboru za pomocą diety, dlatego konieczna jest suplementacja – uważa prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński specjalista zdrowia publicznego, alergolog, otorynolaryngolog, dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Dlatego tak niezwykle ważne jest, aby uświadomić sobie jak w prosty sposób możemy zadbać o swoje zdrowie i zapobiec różnym dolegliwościom.

W walce z PMS
Według szacunków lekarzy problem zespołu napięcia przedmiesiączkowego, czyli PMS, dotyka blisko 90 proc. kobiet. Bóle głowy, dyskomfort, rozdrażnienie czy huśtawka nastrojów to tylko niektóre z objawów, które są odczuwane przez większość z nich. Jak pokazują badania Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycznego (American Medical Association) sposobem na złagodzenie tych dolegliwości jest wyrównanie poziomu witaminy D w organizmie. Kobiety, które podczas badań, przyjmowały większe dawki witaminy D w mniejszym stopniu odczuwały przykre skutki PMS. Związane jest to z faktem, iż ta witamina odgrywa ważną rolę w przyswajaniu wapnia oraz magnezu. Są one naturalnymi sprzymierzeńcami w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego i pomagają zredukować jego symptomy. Jednak, aby dostarczyć odpowiedniej ilości witaminy D, nie wystarczy jedynie prawidłowo skomponowana dieta. Wynik badań pokazują, że dzięki codziennemu przyjmowaniu witaminy D przykre objawy PMS z pewnością zostaną złagodzone.

Sprzymierzeniec w walce z osteoporozą
Osteoporoza to choroba dotykająca coraz więcej kobiet po 65. roku życia. Zmniejszająca się masa kostna sprawia, że osoby chore na osteoporozę są w znacznie większym stopniu narażone na złamania, nawet przy niewielkich urazach. Do czynników ryzyka przyczyniających się do zachorowania na to schorzenie należy między innymi niedobór witaminy D. Zła dieta, brak suplementacji mają wpływ nie tylko na zaburzenia w rozwoju szkieletu czyli krzywicę u dzieci, ale również mogą skutkować osłabieniem kości w starszym wieku. Co więcej, istotne jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej dawki witaminy D w trakcie ciąży oraz karmienia piersią. W tym czasie dochodzi do znacznego odwapnienia i osłabienia kości, co w przyszłości może zwiększyć ryzyko zachorowania na osteoporozę. Profilaktyka zapobiegania tej chorobie powinna obejmować przyjmowanie rekomendowanych dawek witaminy D. Gdy mamy do czynienia z osobami dotkniętymi osteoporozą, pierwszym krokiem powinno być zbadanie poziomu witaminy D w organizmie,
a następnie uzupełnienie jej niedoboru. Dalsza regularna suplementacja tej witaminy
w odpowiednich dawkach pozwala na utrzymanie jej właściwego poziomu, a co za tym idzie skutkuje wzmocnieniem kości i łagodzi skutki choroby oraz przyczynia się do mniejszej liczby złamań niskoenergetycznych.

Zdrowie…od ręki
Tak jak codziennie dbamy o swój wygląd zewnętrzny stosując kremy czy toniki, również codziennie powinniśmy dbać o swój organizm. Nie tylko odpowiednia dieta bogata w zdrowe tłuszcze, odpowiednią ilość węglowodanów oraz białek, ale również prawidłowa suplementacja to klucz do sukcesu. Często jesteśmy nieświadome, że gorsze funkcjonowanie naszego organizmu może wynikać z niedoboru witaminy D. Najczęstsze objawy są mało specyficzne. – Mogą to być bóle kostno-mięśniowe, utrata apetytu, biegunka, bezsenność, niesmak lub pieczenie w jamie ustnej czy też choroby przyzębia – mówi prof. Ewa Sewerynek, kierownik Zakładu Zaburzeń Endokrynnych i Metabolizmu Kostnego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Odpowiednia suplementacja witaminą D to prosty zabieg, który w istotny sposób wpłynie na nasz komfort życia i może w znaczącym stopniu zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby, takie jak rak piersi czy choroby serca. Warto uświadomić sobie, że ta witamina jest niezwykle ważna nie tylko w okresie dorastania, ale przez całe życie.

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH