Znaczenie kwasów tłuszczowych w naszej diecie

Tłuszcz – słowo, na którego dźwięk przechodzą nas dreszcze. Kojarzymy je głównie
z żywnością niezdrową i nadprogramowymi kilogramami. Tak naprawdę tłuszcze pełnią istotną funkcję w naszej codziennej diecie.

Tłuszcze można podzielić na te „złe” i „dobre”. Te pierwsze powinniśmy ograniczyć. Są one odpowiedzialne za wzrost ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego. Sprzyjają także rozwojowi cukrzyc oraz obniżają płodność. Znajdziemy je w popularnych słonych i słodkich przekąskach.:chipsach, paluszkach, pączkach, ciastkach, czy wyrobach czekoladowych.
Są też dobre tłuszcze omega-3 i omega-6, które są ważnym elementem zdrowego posiłku. Działają m.in. przeciwzapalnie, przeciwzakrzepowo, przeciwnowotworowo. Są szczególnie istotne w diecie kobiet w ciąży. Mają pozytywny wpływ na prawidłowy rozwój płodu, dojrzewanie układu nerwowego oraz rozwój funkcji poznawczych dziecka.

Jakie produkty jeść?

Sylwia Witek, dietetyk, prezes firmy ViVio z branży superfoods:

Niestety, statystyki pokazują, że dieta Polaków jest zbyt uboga w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Skutkuje to pogorszeniem pracy serca, czy wątroby. W przypadku kobiet ciężarnych, może dojść do nieprawidłowego rozwoju somatycznego i upośledzenia funkcji poznawczych dziecka.

Jak uniknąć niepożądanych efektów?

Najprostszą drogą jest wprowadzenie do diety większej ilości produktów bogatych w kwasy tłuszczowe. Najlepszym źródłem zdrowych tłuszczów są ryby: łosoś, makrela, śledź, pstrąg
i owoce morza. Poza nimi, kwasy omega-3 i omega-6 znajdziemy w olejach roślinnych, a także w awokado, orzechach, migdałach i nasionach, takich jak chia lub siemię lniane.

Nie tylko od wewnątrz

Kwasy tłuszczowe, działając od wewnątrz, zbawiennie wpływają również na nasz wygląd.
W pierwszej kolejności to zdrowa i piękna skóra, która po 25. roku życia zaczyna się starzeć przez utratę kolagenu. W drugiej kolejności to piękne włosy i paznokcie. Wszystko za sprawą kwasu gamma-linolenowego (GLA) oraz kwasu cis-linolowego (CLA). Biorą one udział
w budowie warstwy ochronnej naskórka oraz w powstawaniu cementu międzykomórkowego skóry, odpowiedzialnego za jej elastyczność i sprężystość. Kwasy te odpowiadają również za wiązanie wody w organizmie, przez co wpływają na odpowiednie nawilżenie skóry. Ponadto wspomagają odchudzanie. Regulują poziom leptyny, która nazywana jest hormonem otyłości.

Sylwia Witek, dietetyk, prezes firmy ViVio z branży superfoods:

Tłuszcze to więc nie samo zło, a istotny składnik naszej diety. Sięgajmy po nie, by wzbogacić naszą dietę, a zauważymy ich pozytywny wpływ na nasze zdrowie i wygląd.

Informacja prasowa: Biuro Prasowe ViVio

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH