Jedzenie ryb sprzyja zdrowiu

Jedzenie ryb sprzyja zdrowiu
Oceń ten artykuł

Wyższa inteligencja, dobry sen i większa zdolność koncentracji – a to wszystko znajdziesz na swoim… talerzu. Brzmi niewiarygodnie?

Nie od dziś wiadomo, że dieta ma znaczący wpływ na funkcjonowanie organizmu. Dotyczy to również ryb, co potwierdzają naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii. Dzieci, które spożywają je raz w tygodniu, osiągają nawet o 4 punkty więcej w testach na inteligencję i mają lepszy sen. Dorośli również zyskują dzięki morskim przysmakom.

Dobroczynne kwasy omega-3

Dzieje się tak za sprawą kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, które pełnią istotną rolę w zakresie odżywiania i funkcjonowania mózgu. Ich regularne spożywanie znacząco wpływa m.in. na jego budowę oraz poziom niektórych związków chemicznych, regulujących nastrój. Odnajdujemy je przede wszystkim w rybach, glonach i fitoplanktonie. Tylko tam znajdują się wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA (dokozaheksaenowy) oraz EPA (eikozapentaenowy) z grupy omega-3. Wpływają one pozytywnie m.in. na układ sercowo-naczyniowy oraz inteligencję.

Jedz ryby na zdrowie!

Okazuje się, że im więcej ryb, tym większa objętość mózgu. Badacze zaobserwowali, że jest ona mniejsza u osób z niskim poziomem kwasu DHA. Ten kwas to aż 30 do 40% kwasów tłuszczowych, obecnych w błonach komórek mózgowych. Mamy go najwięcej w miejscach, w których dochodzi do komunikacji pomiędzy neuronami. Ponadto wykazano, że niedobór wszystkich kwasów z grupy omega-3 sprawia, że mamy gorszą pamięć wzrokową oraz funkcje wykonawcze, do których zaliczamy wielozadaniowe
i abstrakcyjne myślenie.

Suplementacja nie wystarczy

Naukowcy podkreślają jednak, że suplementacja może okazać się niewystarczająca. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest dostarczanie tych kwasów bezpośrednio z pożywienia, korzystając z dobrodziejstw morskiej fauny.

Wyższa inteligencja

Świat nauki dostarczył nam również dowodów na to, że jedzenie ryb wpływa na poziom inteligencji. Już w 2007 roku przeprowadzono badania, w których udział wzięło 12 tysięcy ciężarnych kobiet. Te z nich, które jadły ponad 340 g ryb w tygodniu, zapewniły swoim dzieciom nawet o 6 punktów więcej w testach określających werbalne IQ w porównaniu z potomstwem, których rodzicielki stosowały inną dietę. Szwedzcy naukowcy przeprowadzili z kolei badania na grupie prawie 5 tys. 15-letnich chłopców. Wykazały one, że ci z nich, którzy spożywali morskie przysmaki częściej niż raz w tygodniu, osiągali aż o 11% wyższy poziom inteligencji. Skutkowało to lepszymi wynikami w nauce i większą zdolnością koncentracji.

Które ryby wybrać?

Dobra pamięć i lepsze zdolności umysłowe – to podstawowe korzyści wynikające z regularnego spożywania ryb morskich.

Joanna Kopiszka, dietetyk:

Jedzenie łososia, śledzia atlantyckiego, czy makreli wpływa niezwykle pozytywnie na funkcjonowanie naszego umysłu. Utrzymywanie właściwego poziomu kwasów omega-3 jest najlepszą inwestycją w zachowanie sprawności intelektualnej, która zaowocuje m.in. mniejszym ryzykiem wystąpienia demencji. Podnoszą one ponadto poziom serotoniny i dopaminy, poprawiając nasze samopoczucie i obniżając niepokój i stres.

Polacy powinni więc spożywać ryby przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, aby zapewnić sobie nie tylko wyższą inteligencję, ale też dobry humor. Dostępność ryb morskich w sklepach zdecydowanie to ułatwia. Mamy obecnie szeroki wybór półproduktów i smacznych, różnorodnych dań gotowych, zawierających duże ilości kwasów omega-3. Ryby są więc na wyciągnięcie naszej ręki, najwyższa pora, abyśmy zaczęli sięgać po nie regularnie.

informacja prasowa: Biuro prasowe firmy SEKO

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT

Wypełnij nasz test i dowiedz się czy masz problem z piciem alkoholu

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH